Foto taget fra Filmstribens hjemmeside

Stærke danske dokumentarer præger forårets fredagsfilm på Nivå Bibliotek

Fra februar til juni kan man første fredag i måneden opleve nogle af de bedste danske dokumentarfilm fra de sidste 20 år.

Traditionen med filmforevisning første fredag i måneden på Nivå Bibliotek fortsætter i 2024. Første gang er 2. februar, hvor filmen Into Eternity bliver vist på storskærmen. Den er lavet af Michael Madsen, som fortæller historien om verdens første permanente depot til radioaktivt affald, Onkalo i Finland, som skal holde i mindst 100.000 år, da affaldet indtil da vil være livsfarligt for alt levende.

I marts står den på Anders Østergaards Burma VJ – Reporter i et lukket land, der handler om det lukkede diktatoriske Burma. 27-årige Joshua er selvbestaltet videojournalist i Burma og er en del af et større netværk, som sætter livet på spil i deres bestræbelser på at dokumentere militærjuntaens krænkelser af menneskerettighederne.

Fredagsfilmen i april er Jonas Poher Rasmussens prisbelønnede Flugt fra 2021, som handler om den succesfulde Amin på 36 år, som på grund af sin fortid i Afghanistan gribes af angst for at give sig hen, da hans kæreste frier til ham. Ingen kender nemlig hele sandheden om Amins fortid.

I maj er det Andreas Kofoeds vilde The Lost Leonardo, som bliver vist. Det er historien om et maleri, som i bogstavelig forstand skjulte en hemmelighed under overfladen, der pludselig gjorde det til verdens dyreste.

Sæsonen slutter i juni med Andreas Johnsens film Ai Weiwei – The Fake Case om den verdensberømte, kinesiske kunstner Ai Weiwei, der efter et fængselsophold bliver underlagt massive restriktioner fra de kinesiske myndigheders side.

Det er gratis at overvære fredagsfilmene, men man skal tilmelde sig på forhånd. Til hver forestilling vil der blive serveret te og kaffe.

> Tilmelding til Fredagsfilm