Sæt poesien fri

Fredensborg Bibliotekerne, UgeNyt Fredensborg og Team Klima og Bæredygtighed i Fredensborg kommune har sammen med forfatter, Karen Borch, fornøjelsen af at annoncere en spændende digtkonkurrence rettet mod børn og unge. Konkurrencen er en optakt til Verdensmålsugen i uge 17.

Børn og unge i Fredensborg Kommune inviteres nu til at udforske deres kreative evner og samtidig reflektere over en af jordklodens mest dyrebare ressourcer: Vand. Vandet er temaet for digtkonkurrencen, og poesien må gerne strømme ad veje, som både er håbefulde og fantasifulde. Vinderen af konkurrencen vil ikke blot modtage anerkendelse for de kreative evner, men vil også få trykt sit digt i UgeNyt Fredensborg, ligesom alle digte vil være tilgængelige på Fredensborg Bibliotekerne.

”Vi vil med konkurrencen forene FN’s Verdensmål med det selv at være tekstproducerende. Digtet som form rummer virkelig muligheder for at sætte fantasien og ordet fri og gennem sit sigt selv komme til orde. Konkurrencen er dermed ikke alene at sætte fokus ”det livgivende vand” og retten til rent drikkevand, sundhed osv. men også en mulighed for kommunens unge til selv at komme til orde”, fortæller afdelingsleder hos Fredensborg Bibliotekerne Charlotte Cécile Renard.

De indkomne digte vurderes af en jury, hvori Karen Borch bl.a. sidder med. Karen Borch er forfatter og illustrator til adskillige billedbøger, der introducerer børn til den mangfoldige danske natur på en både poetisk og eventyrlig måde:

”Jeg synes, det er et meget fint initiativ med en lokal digtkonkurrence, der sætter fokus både på FN’s Verdensmål og på poesi som skriveform. At årets tema er ”vand” falder også fint i tråd med mit eget forfatterskab, hvor naturen og poesien følges ad og smelter sammen. Så jeg er rigtig glad for at være i juryen og glæder mig til at læse de indkomne digte fra børn og unge”, siger Karen Borch.

Vandet spiller nemlig en helt central rolle i arbejdet for opnåelse af flere af FN’s verdensmål. Fra arbejdet for adgang til rent drikkevand til alle inden 2030, over vand som en del af en bæredygtig energiløsning, til verdenshavene; deres temperatur, kemi, strøm og liv.

Digtkonkurrencen åbner fra 1. marts og digtene skal være indsendt senest den 18. april 2024. Alle børn og unge op til 16 år er velkomne til at deltage. De bedste digte udvælges og vurderes en af jury, og vinderdigtet trykkes i UgeNyt Fredensborg i forbindelse med FN’s Verdensmålsuge i uge 17 (22. – 28. april).

Vil du vide mere om, hvordan man deltager i konkurrencen, kan du læse mere på www.fredbib.dk/vand.

• Karin Borch, forfatter og illustrator
  • Steffen Slot. Områderedaktør UgeNyt & Frederiksborg Amtsafvis