Nye samarbejder baner vejen for spændende verdensmålsuge

I uge 17 kan man opleve alt fra klimatopmøde over litterær vandring til broderiworkshop i Fredensborg Bibliotekernes markering af FN’s verdensmål, som foregår i samarbejde med kommunens klimateam og flere foreninger.

Der er 17 verdensmål i FN’s verdensmålserklæring fra 2015. Derfor er uge 17 fra 22. til 28. april udpeget til officiel verdensmålsuge. I den anledning er Fredensborg Bibliotekerne, som i 2023 blev verdensmålscertificeret, gået sammen med en række samarbejdspartnere om sjove og oplysende arrangementer for hele familien med fokus på klima, bæredygtighed, sundhed og ulighed.

I programmet for uge 17 finder man blandt andet arrangementet ”Bryd vaner for klimaet til klimatopmøde”. Her bliver deltagerne lukket ind i et eksklusivt digitalt univers, hvor en CO2-beregner kan vise, hvor meget selv små vaneændringer betyder i det samlede klimaregnskab. Dette arrangement er blevet til i samarbejde med Fredensborg Kommunes Team Klima og Bæredygtighed.

I et andet arrangement kombineres litteratur og meditation, når en litteraturformidler fra biblioteket og mindfulness-terapeut Joan Birk guider deltagerne til mental sundhed og indre ro. Forankret i skønlitteraturens lindrende effekt på hverdagens tankemylder og i samspil med meditationen vil du opleve, hvordan de to ting komplementerer hinanden.

Fire dage senere kan hele familien være med på en gåtur langs åen i Nivå. Her er Fredensborg Bibliotekerne gået sammen med Danmarks Naturfredningsforening om en hyggelig dag, hvor en naturvejleder vil fortælle om naturen langs åen, og en børnelitteraturformidler læser højt af historier om forår og livet i og omkring en å.

Hyggeligt bliver det også, når Fredensborg Bibliotekerne og KulturStationen i Humlebæk i fællesskab markerer ”Danmark Spiser Sammen”-ugen. Det sker med litteraturbingo og fællesspisning på KulturStationen.Dette er blot et udpluk af de mange aktiviteter, man kan glæde sig til i uge 17.

Fredensborg Bibliotekernes fokus på FN’s verdensmål slutter dog ikke med uge 17. Som verdensmålscertificeret bibliotek, vil verdensmålene fremover være en integreret del af bibliotekernes virke.

> Se hele programmet for uge 17 og hent dine billetter her.