Claus Due. Foto: Lisbeth Hjort

Forfattere fortæller om, hvordan en fiktiv fortælling kan fremme forståelsen af virkeligheden

1. og 7. februar kan man høre henholdsvis Joakim Garff og Claus Due fortælle om deres meget forskellige romaner, som dog på hver sin måde har rod i virkeligheden.

I Joakim Garffs anmelderroste rejseroman Solisterne følger læseren H.C. Andersen og Søren Kierkegaard på en rejse ned gennem Europa sidst i 1849 med Rom som destination. Undervejs udveksler det umage par tanker om kærligheden, angsten, glæden, selvet, døden og livet derefter, og de både udfordrer og udfolder hinandens forfatterskaber på underholdende vis.

1. februar klokken 19-20.30 besøger Joakim Garff Fredensborg Bibliotek, hvor han i samtale med litteraturformidler Asger Beier Berndsen vil fortælle om, hvordan det er at genoplive to historiske personer af den kaliber, og hvordan en fikitv fortælling kan fremme forståelsen af virkelige personer.

Claus Due og videnskabsthrilleren

Seks dage senere, nemlig 7. februar ligeledes klokken 19-20.30 på Humlebæk Bibliotek, er omdrejningspunktet, hvordan forskning og videnskab kan benyttes til at skabe fiktive fortællinger. Her kommer Humlebæk-forfatteren Claus Due forbi for at fortælle om sin videnskabsthriller Vandaben, hvor en cocktail af menneskelig udviklingsteori, delfiner og en skummel pengemand får delfinforskeren Poul Hansen til at gå i aktion.

Billetter til arrangementet med Joakim Garff koster 60 kroner. Til foredraget med Claus Due koster billetterne 30 kroner. I begge tilfælde er der rabat for medlemmer af Biblioteksklubben.

> Tilmelding til Joakim Garff

> Tilmelding til Claus Due