Lån mere end du må på eReolen

Hvis du har opbrugt denne måneds kvote på eReolen, kan du stadig låne e-bøger og netlydbøger.
Fredensborg Bibliotekerne har godt nok hævet kvoten for, hvor meget du kan låne på eReolen. Men hvis man er så ivrig en læser, at selv den forhøjede kvote ikke slår til, så skal man ikke gå i panik.

Kig efter titler med et blåt ikon

Der er flere tusinde lydbøger og e-bøger, som ikke indgår i din månedlige kvote på eReolen. De er alle markeret med et blåt ikon på forsiden af bogen. Det vil sige, at der altid er mulighed for at låne ekstra titler på eReolen.
Du finder de blå titler ved at lede efter denne blå boks på eReolens forside. Klik på den for at komme videre til alle de ekstra titler. I eReolens app skal man kigge efter de blå titler.

Her får du ideer til, hvilke ebøger og lydbøger du altid kan låne.

Mr. Darcy, Heathcliff eller familien Joad

Giv dig i kast med klassikerne. Har du nogensinde fået læst historien om den engelske familie Bennett og Mr. Darcy i Jane Austens 'Stolthed og fordom'. Eller læst den tragiske slægtshistorie 'Stormfulde højder' om familierne Linton og Earnshaw og deres fælles plageånd Heathcliff. Du kan også tage til Amerika og depressionen i 'Vredens druer' af Steinbeck eller læse Hemmingsways fortælling om 'Den gamle mand og havet'.

Dronningen, multikunster og skagboer

Selvom Dronningen har aflyst sin 80 års fødselsdagsfejring kan vi stadig hylde hende i det små. På eReolen kan man finde flere gode ebøger og lydbøger om 'Dronning Margrethe'. Du kan også tage nordpå til Skagen og læse Maria Hellebergs fortælling om de tre kunstnere og kunstnerkoner 'Martha, Marie og Anna'. Du kan også give dig i kast med Karls Eskelunds fortælling om sin far i bogen 'Min far trækker tænder ud' eller Lars Movins portræt  af multikunstneren 'Torben Ulrich'.

Nordiske forfatterskaber

Hvis du ikke har fået læst Thomas Korsgaards romaner, er det nu du kan kaste dig over 'Hvis der skulle komme et menneske forbi' og 2. del 'En dag vil vi grine af det'. Eller læse svenske Lena Anderssons historier om Ester og kærligheden. Du kan også gå i gang med Karl Ove Knausgårds storslåede romanprojekt 'Min kamp' i seks bind eller læse en del af hans bøger fra serien 'Årstidsbøgerne'.

Bliv klogere på historien

Et godt sted man kan starte er at læse 'Sapiens: en kort historie om menneskeheden' eller lytte til Palle Laurings bog om 'Danmarks historie' eller 'Historiske portrætter'. Du kan også dykke ned i 'Fortællinger af Grænselandets historie' og blive klogere på et område og en befolkning, der flere gange i historiens løb har været genstand for grænsekampe og uroligheder. Eller læs Vilhelms La Cours to bind 'På vej mod katastrofen' og blive klogere på hvad der foregik i mellemkrigstiden i Danmark. Afslutningsvis er der også bogen 'Katastrofer verden aldrig glemmer'.

Oprindeligt skrevet af Af bibliotekar Sofie Nørgård Krogh, Helsingør Kommunes Biblioteker.

Materialer