Foto: Peter Kielland-Brandt

Guld hos Gutenberg

23.03.20
Før Monty Python var der Edward Lear. Ham og meget andet gammelt guld kan du finde på den gratis ebogsforsyning Project Gutenberg.

I en tid hvor alt er Corona og Corona er overalt, potentielt også på bibliotekerne, som derfor er blevet nødt til at lukke dørene, for borgerne såvel som for medarbejderne, er der lejlighed til at gå ind og se lidt nærmere på nogle af de e-resourcer som Bibliotekerne tilbyder.
Et af de steder man kan gå hen er Project Gutenberg. E-Bøgerne hos Project Gutenberg er, som det bliver beskrevet ”alle nogle gamle sager, fordi ophavsretten er bortfaldet. Det vil sige at forfatterne bag bøgerne har været døde i mere end 70 år.” Så hvis man søger det nyeste nye, det næstnyeste eller det der var spændende før man blev undfanget i forgårs, går man sandsynligvis forgæves. Men nu er det jo ikke sådan, at alt nyt er godt og det gamle nødvendigvis er noget skidt. Så derfor er her et af de guldkorn jeg fandt hos Project Gutenberg.
Jeg har altid haft en forkærlighed for det rene vrøvl. I min ungdom var det Monty Pythons Flying Circus der holdt banneret højt og viste, at det kunne og måtte man godt gøre, altså producere formfuldendt vrøvl af høj kvalitet. Men adskillige generationer før TV og Monty Python var der en mand der hed Edward Lear (f.12.5-1812 d. 29.1-1888)
Edward Lears biografi kan læses her på Wikipedia.
Lear var lidt af en tusindkunsner. Han både illustrerede, malede (se her) og komponerede også musik. Eftertiden kender ham dels for hans meget nøjagtige og fine illustrationer af fugle, men mest for hans limericks, vrøvlevers og de kan findes hos Gutenberg:
A book of nonsense, More nonsense, Nonsense Books, Nonsense Drolleries: The Owl & The Pussy-Cat – The Duck & The Kangaroo (Illustreret af William Foster), Nonsense Songs, The Jumblies and Other Nonsense Verses (Illustreret af L. Leslie Brooke) , Laughable Lyrics. Alle titler er på engelsk og altsammmen højt begavet nonsens, eller om man vil førsteklasses vrøvl. Lears egne illustrationer til sine limericks er enkle, naive, charmerende og gennemsyret af samme humor som hans tekster. Som en bonus, hvis man er interesseret i at se hvor dreven en illustrator Lear også var, kan hans ornitologiske værk Illustrations of the Family of Psittacidæ, or Parrots også ses på Guttenberg.

Edward Lear findes også på dansk og når biblioteket åbner igen kan stærkt anbefales de to billedbøger Historien om fire børn, en missekat og en kvanki-vanki gendigtet af Jørgen Nash og illustreret af Arne Ungermann og Fortællingen om de syv familier ved Pibleboblesøens bred gendigtet af Kim Langer og illustreret af Mårdøn Smet.

Linket til Projekt Gutenberg findes også i e-biblioteket.

Materialer