Foto taget fra Filmstribens hjemmeside

Viden & fakta

The Lost Leonardo – fredagsfilm fra Filmstriben

03.05.24
Første fredag i måneden inviterer Fredensborg Bibliotekerne til te, kaffe og stærke, danske doks.

Første fredag i måneden har du mulighed for at se nogle af de bedste, danskproducerede dokumentarer fra de sidste 20 år.

Denne fredag skal vi se Andreas Kofoeds vilde The Lost Leonardo. Det er historien om "Salvator Mundi", der med en auktionspris på 450 millioner dollars en overgang var verdens dyreste maleri. Maleriet bliver købt for 1.175 dollars på et lille auktionshus i New Orleans, hvorefter køberne opdager smukt udførte penselstrøg under det tykke lag maling fra en amatøragtig restaurering. Fra det øjeblik bliver Salvator Mundis skæbne bestemt af en umættelig søgen på berømmelse og magt. For er billedet i virkeligheden malet af Leonardo da Vinci? Og hvilke kræfter styrer det internationale kunstsalg? Og kan man overhovedet stole på nogle eller noget som helst, når der er så mange penge på spil?

Filmen varer 1 time og 36 minutter, og biblioteket serverer en kop kaffe eller te undervejs.