For voksne
Viden & fakta

Lokalhistorisk vandring: Johannes Hages Nivå

12.06.24
Gå med på en historisk vandring i Johannes Hages fodspor og oplev det præg, Johannes Hage har sat på Nivå.

Gods- og teglværksejer Johannes Hage satte et markant præg på Nivå, som stadig er meget tydeligt. Han var på sin tid kendt som en arbejdsgiver, der tog sig godt af sine ansatte og bl.a. byggede en skole, arbejderboliger og en kirke til dem og deres familier. Som en gave til offentligheden efterlod han sig en udstillingsbygning med en fornem kunstsamling, Nivaagaards Malerisamling, som stadig er en vital kulturinstitution i Nivå. På turen kommer vi forbi mange af de bygninger, han fik opført.

Vi mødes og slutter ved Nivå Bibliotek. Det er en fordel at være godt gående. Ruten er i alt omkring 6 km.