For voksne
Viden & fakta

The Fake Case – fredagsfilm fra Filmstriben

07.06.24
Første fredag i måneden inviterer Fredensborg Bibliotekerne til te, kaffe og stærke, danske doks.

Første fredag i måneden har du mulighed for at se nogle af de bedste, danskproducerede dokumentarer fra de sidste 20 år.

Denne fredag skal vi se Andreas Johnsens Ai Weiwei – The Fake Case om den verdensberømte, kinesiske kunstner Ai Weiwei. Da han løslades efter 81 dages isolation i et kinesisk fængsel, er han kun en skygge af sig selv. Han lider af søvnproblemer og hukommelsestab, hans hjem og studie overvåges af 18 kameraer og konstant politiopbud, og han er underlagt massive restriktioner. Journalister, kunstverdenen og hans familie gør alle krav på opmærksomhed og oven i det anklager den kinesiske stat ham for gigantisk skattesnyd i millionklassen - en sag han døber 'The Fake Case' på grund af de åbenlyse falske forudsætninger og anklager. Da almindelige kinesere kaster pengesedler ind over Ai Weiweis overvågede mure for at støtte ham i skattesagen, giver det Ai Weiwei fornyet tro på, at Kina står over for forandring. En forandring han vil kæmpe til det sidste for at se ske.

Filmen varer 1 time og 25 minutter, og biblioteket serverer en kop kaffe eller te undervejs.