Foto: Yvonne Böhler

For voksne
Litteratur, musik, film...

Litterær vandring på Kvindernes Internationale Kampdag: Agota Kristof - Flygtning, mor og forfatter

08.03.24
Vi fejrer Kvindernes Internationale Kampdag med en vandring om den ungarske forfatter Agota Kristof og hendes uforglemmelige værker "Det store stilehæfte", "Analfabeten", "I går" m.fl.

Da russerne invaderede Ungarn i 1956, flygtede Agota Kristof fra hjemlandet med sin mand og fire måneder gamle datter. Familien ender i den fransktalende del af Schweiz, og Kristof får job på en fabrik, hvor hun arbejder fra morgen til aften. Men om aftenen, når datteren sover, læser hun værker fra verdenslitteraturen på sit nye sprog fransk, og med tiden begynder hun selv at skrive sine historier på fransk. Hun skriver både lyrik, romaner og dramatik og er især kendt for den barske og spektakulære debutroman "Det store stilehæfte" fra 1986 og de to senere romaner, der tilsammen udgør trilogien om to tvillingedrenge, der under krigen anbringes hos deres mormor, de aldrig har mødt før. Trilogien er oversat til tredive sprog, og sikrede Kristof et litterært gennembrud med flere internationale priser.

Turen starter og slutter ved Nivå Bibliotek. Det er en fordel at være godt gående.