Sommerlæsning for de største

21.06.23
At holde læselysten ved lige kan væres et fælles familieprojekt. Børn helt op til 15 år kan deltage i Sommerbogen, så der er ingen undskyldning for ikke også at tage familiens ældste børn med en tur forbi biblioteket efter lidt ferielæsning. Børnekulturformidler Ninna anbefaler her fire helt nye bøger til børn fra 13 år.

Soft boys af Mads Ananda Lodahl

Ti noveller om ti forskellige teenagedrenge, der alle på én eller anden måde er lidt anderledes end teenagedrenge er flest. Novellerne kredser omkring emnerne identitet, at være udenfor fællesskabet, ensomhed og kærlighed. Selvom bogen er en novellesamling, er det helt tydeligt at fornemme en fin rød tråd igennem hele læseoplevelsen.

Til tænksomme børn og unge fra 13 år, der godt kan lide anderledes og tankevækkende litteratur. Findes som ebog på eReolenGO.

Ubesvaret opkald af Nora Dåsnes

Gribende graphic novel, der beskriver, hvordan to unge mennsker, som begge på den ene eller den anden måde har haft terrorangrebet på Utøya inde på livet, fortsat hjemsøges. Fortællingen rejser spørgsmålet omkring, hvordan man kan komme videre ovenpå en så traumatisk og voldsom oplevelse, hvordan bliver livet det samme - og skal det overhovedet det?

Stærk læsning for børn og unge fra 14 år.

Tre-to-en - Olivia er perfekt af  Kimmie Tiemroth og Tre-to-en - Lulu er nøgen af Katrine Juel

De to første bøger i en ny serie, der behandler problemstillinger, der er højaktuelle for unge i alderen 12-16 år. Vi møder Olivia, klassens dronning, kæreste med  klassens lækreste dreng og med styr på det hele. Men hendes usikkerhed kommer frem, da hun bliver udsat for bodyshaming og Jonathan slår op. Vi møder også Lulu, som drømmer om at blive youtuber og bliver lykkelig, da veninderne giver hende et videokamera i fødselsdagsgave. Men efter en aften på stranden med nøgenbadning, er alt pludselig ændret.

Virkelig gode ungdomsbøger med emner, der rammer ned i det spirende ungdomsliv, hvor alle følelser er i spil. Fra 12 år.

Årgang 2023 - Uskyld

Fem fuldstændig fantastiske noveller af danske forfattere alle af danske forfattere med udgangspunkt i temaet uskyld og tiden mellem barndommen og voksenlivet.

Hurtige, men store læseoplevelser, for børn og unge fra 13 år, der godt kan lide realistiske fortællinger om ungdomsliv, venskab og forelskelse.