Halloween: Gys, uhygge og spænding for de 6-10 årige

Halloween højtiden er over os og det betyder gys og uhyggelig historier. Derfor har vi samlet vores bedste bud på litteratur i den uhyggelig genre til børn og unge i alle alder. Her på siden finder du børnekulturformidler Catharinas bedste anbefalinger på gys og uhyggelig læsning til de 6-10 årige.

10 møguhyggelige historier om en pige, der hedder Victoria af Thomas Banke Brenneche

I anledning af halloween anbefaler vi den sjove og (u)hyggelige lydbogs-serie ”10 møguhyggelige historier om en pige, der hedder Victoria” der begynder med ”Et monster under sengen”. Gennem brug af musik, humor, overtro og god historiefortælling inviteres læseren ind i Victorias liv, der om dagen er fuldstændigt almindeligt – og endda lidt kedeligt – men om natten bliver ganske utroligt og uhyggeligt. Heldigvis skal der virkelig meget til at skræmme Victoria – hvad med dig?

Fra 6 år. Alle 10 historier og Victoria er tilgængelige på eReolen.

Læg et æg, Lui af Marie Duedahl

”Læg et æg, Lui” er den sjove og relaterbare historie om, hvad der sker når ens forældre ikke er hurtig nok ude, når der skal købes halloweenkostume. Bogen er rigt og sjovt illustreret og er en del af serien Lyn 3, hvor du finder flere gode begynderlæsningsbøger af forfatteren Marie Duedahl.

Fritidslæsning og læsetræning fra ca. 7 år.

Frankenstein med Anders og Mickey af Tea Orsi

Er I til gys i klassisk forstand, kan I med fordel kaste jer ud i Disneys genfortolkning af Mary Shelleys historie om Frankenstein: ”Frankenstein med Mickey og Anders”. Her præsenteres børn og voksne for den flot illustreret og underholdende genskrivning af historien om videnskabsmanden der vækker et fantastisk væsen til live. Bogen er en del af en serie af klassisk litteratur genfortalt i Disneys univers og er til hyggelig halloweenlæsning.

Højtlæsning for hele familien.