Klassiske fortællinger for børn

30.01.24
Noget litteratur bliver simpelthen bare aldrig for gammelt. Fortællinger, der kan læses igen og igen, selvom årene går og verden ændrer sig. Børnekulturformidlerne anbefaler her på siden deres favoritter indenfor den klassiske børnelitteratur.

Catharina:

Heksene af Roald Dahl

Roald Dahl har skrevet mange klassikere og her er det værd at nævne ”Heksene”. Det er en sjov, skæv og virkeligt underholdende historie, som på en og samme tid viser uretfærdighed og håbefuldhed, uden at gøre fortællingen rosenrød. Desuden fungerer det rigtig godt med de fine illustrationer i denne tegneserieudgave.

Højtlæsning fra 7 år og selvlæsning fra 9 år.

Lille Virgil af Ole Lund Kirkegaard

Ole Lund Kirkegaards klassikere findes i mange varianter – som højtlæsningsbøger, billedbøger, lydbøger, i bibliotekets legeudstilling og i denne læs selv udgave. Universet fyldt med ballade, uendelige sommerdage, æblerov og indimellem lidt magi bliver ved med at være genial læsning for både børn og voksne.

Højtlæsning fra 5 år og selvlæsning fra 9 år.

Nynne:

Pippi Langstrømpes Kogebog af David Sundin

Hvem elsker ikke historierne om den bomstærke egenrådige pige fra Sverige, der har sejlet på de Syv Verdenshave? Jeg gør! I denne bog, der ikke er en typisk Pippi-fortælling, kan man komme med Pippi i køkkenet og lære at lave alle de retter, som Pippi lærte at lave, da hun sejlede med sin far – der er bl.a. opskrifter på spejlæg, flødeskumslagkage, krummelurpille og syltetøjskager. Det er super hyggeligt!

Fra ca. 5-6 år. De mindste børn skal selvfølgelig have en voksen med i køkkenet.

De tre Bukke Bruse i Badeland af Bjørn F. Rørvik

Virkelig underholdende og skør historie om De tre Bukke Bruse, der tager i Badeland. Selvom det er en noget anderledes udgave af det velkendte eventyr, bliver man ikke snydt for en grum trold, der truer med at ødelægge det hele. Illustrationerne er herlige og ligner nærmest børnetegninger!

Fra 3-6 år.

Ninna:

Det forkerte eventyr af Tracey Turner

Ny vidunderlig serie, hvor kendte eventyr blandes sammen og nye fortællinger opstår. Figurer fra velkendte eventyr møder hinanden på kryds og tværs, som fx Guldlok, der kommer forbi de tre små grises hus, smager på deres grød og ender med at hjælpe dem med at slippe af med den store stygge ulv.

Illustrationerne er skønne med mange finurlige detaljer.

Højtlæsning fra 4 år.

Kaskelotternes sang af Bent Haller

Fuldstændig vidunderlig genudgivelse af Bent Hallers mesterværk om forholdet mellem mennesker og dyr, men også om kærlighed, venskab og døden. Illustrationerne af én af mine absolutte favoritter, Lea Letén løfter om muligt bogen op på et endnu højere plan end i sin originale form, der blev udgivet i 1981. På trods af sine efterhånden mange år på bagen, må bogens handling siges at være mere end aktuel, med sit fokus på miljø og hvordan menneskers handlinger truer naturen og dyrelivet.

Højt- eller selvlæsning fra 9-10 år.

Anne:

Anne Franks Dagbog

Klassikeren Anne Frans dagbog er et af de mest – hvis ikke dét mest – kendte vidnesbyrd om livet for jøder under 2. Verdenskrig. I denne tegneserie er bogen om den unge jødiske pige, som må flygte fra nazisterne sammen med sin familie, omsat til smukke, rørende, sjove og lidt uhyggelige billeder. Vi følger Anne Franks tanker fra hun begynder at skrive dagbog, og fortællingen er fyldt med dybe refleksioner om det at være et ungt menneske, angsten for nazisterne og den usikre fremtid, men i lige så høj grad tanker og problemer for en almindelig 13-årig pige. Det er både medrivende og vigtigt.

Fra 13 år.

Brødrene Løvehjerte af Astrid Lindgren

Eventyret om de to brødre Jonathan og Karl, der efter deres død kommer til landet Nangiala, er fortællingen om det helt store i menneskelivet: Det er fortællingen om kærlighed, venskab, at kæmpe for det gode, om opofrelse og ondskab, og selvfølgelig om livet og døden og alt det, der kommer før, efter og indimellem.

Anbefales til højtlæsning fra 7 år.