Rim, remser og poesi for børn

26.02.24
21. marts er Poesiens Dag. Derfor giver børnekulturformidlerne på Fredensborg Bibliotekerne vores bud på nogle af de bedste, sjoveste og fineste nyere bøger inden for genren rim, remser og poesi.

Ninna:

Når Flæskefar ryger fiskecigar af Jonas Dahl Grue

Vrøvlevers når de er bedst! Jeg er fuldstændig vild med denne nye gakkede samling rim. Spækket med humor, en perfekt afstemt mængde ulækre detaljer, der både frastøder og fortryller, kombineret med vrøvleord, der ligger lækkert i munden og giver én lyst til at læse rimene igen og igen. Bogens undertitel rammer fuldstændig plet med sin betegnelse af rimene som "ubehageligt behagelige", det er nemlig præcis, hvad de er. Jeg håber på flere af denne slags vrøvlevers fra den debutterende forfatterens hånd - det kan kun blive ubehagligt behageligt!

Højtlæsning fra 6 år.

Ti lækre pølser af Michelle Robinson

Skøn og humoristisk tællebog på rimet tekst. Pølserne ligger på stegepanden, men én efter én forsøger de at undslippe deres skæbne. Det er dog ret så svært og det er ikke alle, det lykkes lige godt for. Mange børn vil helt sikkert kunne genkende historiens opbygning fra andre tællebøger og sange på vers, som fx Ti små cyklister og Fem små aber.

Højtlæsning fra 3 år.

Stine:

Drengen i træet af Marianne Iben Hansen

Drengen spiller på sin ipad og far skælder ud, men kigger så selv på sin egen skærm. Drengen i træet er en tempofyldt fortælling om at finde ro midt i hverdagens stress og jag. For midt i råben og skænderi, er der et træ. Et træ som man bare kan sidde og være i.

Højtlæsning fra 4 år.

Omnias hus af Cecilie Eken

Velkommen her til en af de nok fineste fortællinger som jeg har læst i mange år. Omnias hus er fyldt mad farver og ting, men mest af alt mennesker og kærlighed. En efter en kommer børn til Omnias hus og finder hjerterum og et hjem.

Bogen er en virkelig varm fortælling om hvor forskellige børn kan være, fra generte Karl, ensomme Ida, og Kim der bare vil lege. Fordi det er okay at være trist, men det er også okay at være glad.

Højtlæsning fra 4 år.

Catharina:

Dig og mig af Thomas Marco Blatt & Lisa Aisato

”Dig og mig” er en dejlig samling af illustrerede digte der ikke rimer. Digtene er i høj grad tegnet og skrevet til børn, og de handler om hverdag, familie og livet i sin mest simple og mest vidunderlige form. Der er masser af humor i digtene, men det er stemninger og følelser, der er er i centrum, når hverdagen og de nære relationer på poetisk vis udfoldes.

Den fine digtsamling for børn får en kæmpe anbefaling herfra.

Til højtlæsning fra 6 år og selvlæsning fra 10 år.

En pc i et wc af Kirsten Ahlburg

Sjov og god læsning med rim på to bogstaver til den allerførste læsning. Rimene hjælper sammen med de sjove illustrationer læsningen på vej. I samme serie findes også ”En fe må få te” og ”Bo på en ko”.

Fra 6 år (lix 3)

Nynne:

Et rigtigt påskeæg af Patricia Toht

Påsken står for døren og selvfølgelig har vi en påskebog på rim. ”Et rigtigt påskeæg” handler om en pige og hendes mor, der laver fine påskeæg med glimmer og farver, om påskeharen og om at gå på påskeæggejagt.

Sød og farverig billedbog med et tvist af noget eventyrligt.

Til børn på 3-5 år

Vingummigoplen og røven i tasken af Pernille Bønlykke

Alene titlen på denne bog får de fleste børn og voksne til at trække på smilebåndene. Den er fantastisk fræk, sjov og skør, og hvem vil ikke elske fx at besøge fru Klams Café, hvor man kan få forårsruller af navlefnuller eller at stifte bekendtskab med Sovsekande Hanne fra Hvide Sande?!

Til børn på 3-6 år

Anne:

Jeg bor i en hemmelig drøm – tidlige digte af Inger Christensen

Denne samling af Inger Christensens tidligst bevarede digte rummer skitser, illustrationer og udklip lavet af en helt ung kvinde og spirende digter. Digtene er skrevet inden Inger Christensens debut, de er fulde af eksistentielle tanker og hemmelige drømme, vi bærer i vores hjerter.

Fra 13 år

Jeg bor i et paphus af Betina Birkjær

I denne skøre og sjove samling af rim strikker Kludderfar og Kluddermor kludetæpper til deres kluddermudderbørn og en pige går tur med hunhunden Hund. Der er skruet godt op for både sjove lyde og billeder, når både rimende vrøvleord og skønne skøre illustrationer danser derudaf på siderne!

Fra 3 år