Børnebibliotekarernes julefavoritter - de nye hits

Fredensborg Bibliotekernes børnebibliotekarer har hver især udvalgt to favoritter blandt julens ældre klassikere samt julens nyere bøger. Her på siden finder du vores favoritter blandt julens nyere bøger.

Nynne:

Lille Pinds juleønske af Elvira Fragola

”Jeg elsker Elvira Fragolas bøger om Lille Pind. De er fuld af kærlighed og hygge – ”Lille Pinds juleønske” er ingen undtagelse."

Fra ca. 3 år.

Catharina:

Opgøret med julemanden af Sophie Souid

"Dejlig skør og sjov læsning! Tredje bog i serien om brødrene Alf og Bjørn, der her tager kampen op mod Julemanden og hans uartig-liste. Bogen kan læses uafhængigt og fungerer godt til højtlæsning og som lydbog."

Fra ca. 7 år og til selvlæsning fra 9 år.

Stine:

JuleFandens hævn: en kalenderbog for rigtige møgunger af Patrick Leis

"Julehistorier har det med at være til den søde og hjertevarme side, og det er lidt forfriskende at opleve en bog med lidt mere kant og gys – mon julen bliver reddet? Der har i hvert fald aldrig været længere til juleaften…"

Fra 10 år

Ninna:

Alene hjemme af Kim Smith

"Filmen Alene Hjemme er indbegrebet af jul og den er fast inventar i min december. Nu findes den også i bogform og hermed har jeg fået mig endnu en juletradition, der vil vende tilbage år efter år."

Højtlæsning fra 5 år

Anne:

Julemandens jul af Kim Fupz Aakeson (i Fupz’ Store Julebog)

"Julebogen er en favorit fordi historierne på ægte Fupzsk vis har en lidt skæv vinkel på julen og traditionerne. Og særligt historien Julemandens jul, hvor julemanden er knapt så hyggelig, men snarere bandende gnaven og klarer julestressen med sort kaffe og smøger. Alligevel bliver hans julehjerte blødt i mødet med en lille dreng, der ingen gave har fået."

Højtlæsning fra 5 år.