Forfatterfokus: Dy Plambeck

Denne måneds forfatterfokus handler om forfatteren, digteren og freelancejournalisten Dy Plambeck, som kan opleves live på Humlebæk Bibliotek d. 24. februar..

Dy Plambeck er forfatter og digter, uddannet fra Forfatterskolen 2004. Hun er blevet kendt som en af sin generations mest originale og talentfulde forfattere og er af anmeldere blevet sammenlignet med Suzanne Brøgger, Tove Ditlevsen og Klaus Rifbjerg.

Som en rød tråd gennem forfatterskabet forsøger Plambeck at finde svar på, hvordan vi bliver til dem, vi er, ud fra de fortællinger, der laves om os. Nogle historier kan vi ikke selv berette om, dem må vi have andre til at fortælle for os. Dy Plambecks bøger beskæftiger sig også i høj grad med at analysere familien – hvad der sker, når man er forbundet uden at have valgt hinanden?

Dy Plambeck debuterede med digtsamlingen ”Buresø-fortællinger” i 2005, og har siden skrevet adskillige anmelderroste romaner: ”Texas-rose” 2008, ”Gudfar” i 2011, ”Mikael” i 2014 og her senest ”Til min søster” i 2019, som er nomineret til DR romanprisen.

Dy Plambeck har modtaget mange priser for sit forfatterskab, bl.a. Klaus Rifbjergs debutantpris for lyrik, Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium, Jytte Borberg-prisen og Jeanne og Henri Nathansens mindelegat.

Ved siden af forfattergerningen arbejder Plambeck som freelancejournalist, har udgivet flere børnebøger og har undervist i skrivning og litteratur på Krogerup-, Borups- og Ry Højskoler.

Lyt til den spændende podcast, hvor vores litteraturformidler Anders Greis interviewer Dy Plambeck.

Du kan også opleve Dy Plambeck live på Humlebæk Bibliotek mandag d.24.2 kl.19.