Fredensborg bibliotekerne fejrer 50-året for månelandingen

I uge 29-35 kan du se Fredensborg bibliotekernes måneudstilling, hvor du både finder månefakta og månefiktion.  Du kan være med i Den Store Månequiz ved at besvare 12 spørgsmål og være med i lodtrækningen om en præmie.

Sidst men ikke mindst kan du på udvalgte datoer prøve selv at lande på Månen med bibliotekets Virtual Reality-briller.

Den 21. juli 1969 kl. 03.56 dansk tid sad flere end 500 mio. mennesker og så med på tv da Apollo 11 landede på Månen. Mange husker sikkert hvem de var sammen med og hvordan stemningen i stuen var da begivenheden fandt sted.

Både folkene i kontrolrummet i Houston og resten af verden holdt vejret i minutterne omkring månelandingen, og kunne ånde lettet op da astronaut Neil Armstrong meldte at ”The Eagle has landed”, hvilket indikerede at månelandingsmodulet Eagle var landet succesfuldt på Månen.

Neil Arsmtrong blev det første menneske til at betræde Månen, hvor han sagde de berømte ord: ”That's one small step for [a] man, one giant leap for mankind.”

I årene 1969-1972 landede USA med seks bemandede missioner og opsamlede viden og data om Månen, men siden 1972 har der ikke været nogen succesfuld bemandet landing på Månen.

Månelandingerne indtil 1972 blev kulminationen oven på rumkapløbet som havde stået på i årtier, hvor USA og Sovjetunionen kæmpede om at nå først ud i rummet.  Efter 1972 mistede man gradvis interessen for at rejse til Månen.

De sidste årtier har opmærksomheden været rettet mod Mars, som sandsynligvis vil blive den næste store rumfartsdestination.  Hvem der når først derop er endnu uvist.