Nu kan du holde styr på hele familiens lån i din biblioteksapp

Flere brugere logget ind på den samme telefon er blot en af flere nye smarte funktioner i bibliotekets app. Du kan også slippe for køen ved selvbetjeningsautomaten, når du låner.

Er du bruger på flere biblioteker, eller vil du gerne holde styr på dine børns udlån? Så kan du nu i bibliotekets app være logget ind med flere identiteter samtidig. Med denne funktion er det nemt og hurtigt at skifte mellem de forskellige identiteter og se, hvornår der skal afleveres, eller om der er reserveringer klar til afhentning. For at benytte funktionen skal man være logget ind på appen som sig selv. Herefter går man til "Min side", trykker på sit navn og derefter på "Tilføje endnu en bruger". Her kan man indtaste cpr-nummer og pinkode for den ønskede identitet. Når man skal skifte til den nye identitet, vil den optræde på en liste, som kommer frem, når man trykker på sit navn.

Foretag udlån med telefonen

Den anden store nyhed i appen er, at du nu kan udlåne bøger med den i stedet for at benytte bibliotekets selvbetjeningsautomat. Så når du befinder dig på biblioteket og har fundet en bog du vil låne, trykker du på "Scan og lån" og placerer telefonen oven på bogen. Nu vil den bliver lånt ud til dig, og tyverisikringen vil blive slået fra, så du kan forlade biblioteket med bogen. Bemærk, at man skal have en telefon af lidt nyere dato for at benytte denne funktion, og at visse materialer kan være problematiske at låne ud på telefonen.

Er du stadig interessret i din reservering

Den sidste nyhed er, at hvis du benytter appen, kan du nu komme ud for, at den spørger dig, om du stadig er interesseret i et reserveret materiale. Vi oplever tit, at vores brugere står i kø i lang tid til en bog, og når den så kommer, er den måske ikke længere aktuel. Med den nye funktion kan vi speede processen op, så bogen hurtigere bliver klar til den næste låner. Du skal nemlig blot svare ja eller nej til, om du stadig er interesseret, og hvis du svarer nej, bliver du automatisk slettet fra køen.

Hent og opdater

For at benytte de nye funktioner i appen skal du - ud over at have en telefon, som ikke er for gammel - også sørge for at opdatere til seneste version. Har du slet ikke appen endnu, men kunne godt tænke dig at bruge den, skal du søge på "Biblioteket", dér hvor du henter dine apps. Du kan også finde links via vores særlige side om appen.

> Læs mere om bibliotekets app og hent den hos din app-udbyder