Foto: Gardere med bogkasser

Garderne på Fredensborg slot får bøger fra Fredensborg bibliotek

For at have noget at læse i under deres isolation har garderne på Fredensborg slot fået leveret bøger og tegneserier af biblioteket.

Chefen for Den Kongelige Livgarde, oberst Mads Rahbek, måtte på grund af COVID-19 (Corona-virus) i denne uge træffe beslutning om, at ingen gardere på Livgardens installationer og ved kongelige slotte måtte gå uden for hegnene og dermed udsætte sig for unødig smittefare.

Det gælder også garderne på Fredensborg Slot, som derfor har været holdt inde på slottets område siden ordren blev givet. Her er fritidsaktiviteterne imidlertid begrænsede, så da Fredensborg Bibliotek modtog en opfordring fra slottet om at forsyne garderne med læsestof, var der ingen betænkningstid.

”Vi er i en helt ekstraordinær situation og her er det rart at kunne hjælpe hinanden. At formidle litteratur er vores kerneopgave på biblioteket og garderne på slottet er nogle af vores nærmeste naboer. Det er godt at tænke på, at de ikke løber tør for læsestof lige foreløbig”, udtaler Maria Björnsdóttir afdelingsleder Fredensborg bibliotek. ”De underholder så tit os med musik når de går op til slottet om torsdagene når hendes majestæt Dronningen er i Fredensborg, så det er fint at kunne betale lidt tilbage på den konto.”

Allerede torsdag den 19. marts – samme dag som ordren om isolation var blevet effektueret - leverede Fredensborg Bibliotek sammen med Allerød Bibliotek derfor flere kasser med bøger fra bibliotekerne til at forsøde gardernes tilværelse med. Naturligvis skete leveringen under hensyntagen til sundhedsstyrelsens retningslinjer om afstand og hygiejne.

Nu kan garderne på Fredensborg slot derfor hygge sig med et væld af tegneserier, krimier, romaner og fagbøger for at gøre isolationen fra resten af samfundet lidt nemmere at holde ud.