Fredensborg Bibliotekernes forårsprogram er på gaden

Der er i den grad noget at glæde sig til på bibliotekerne i foråret 2024: Et væld af arrangementer for enhver smag om litteratur, historie, videnskab, bæredygtighed, håndværk og meget andet.

Bliv klogere, inspireret eller underholdt, tag med ud i naturen eller lær noget nyt. Fredensborg Bibliotekerne har netop udsendt kataloget over forårets mange arrangementer for både børn og voksne. Og der er masser at se frem til.

Litteraturen i højsædet

Man kan i foråret møde en perlerække af spændende forfattere. Allerede i årets første måneder kommer Maria Helleberg og Joakim Garff på besøg, ligesom man kan møde Asta Olivia Nordenhof og Theis Ørntoft. Fra marts til juni byder Fredensborg Bibliotekerne bl.a. på besøg fra Solvej Balle, Anne Lise Marstrand-Jørgensen, Daniel Rye, Lisbeth Nebelong og Kristian Bang Foss.

”Vi glæder os til igen i år at invitere alle borgere til at møde spændende og tankevækkende forfattere, og deres bøger, på kommunens biblioteker,” siger Ulla Hardy-Hansen, formand for Kulturudvalget. ”Litteratur kan gøre os klogere på både os selv og verden omkring os. Og vi håber, at forfattermøderne kan give bøgerne endnu en ekstra dimension,” siger hun.

Samtidig kan man finde masser af både inspiration til og fællesskaber om litteraturen: Fredensborg Bibliotekerne fortsætter de populære læseklubber, denne gang om bl.a. nobelpristagere, hekse og nyt nordisk. Der vil også fortsat være mulighed for at snøre vandreskoene og tage på litterære vandringer.

I børnehøjde kan man lege med i Ole Lund Kirkegaards Lille Virgil-univers. På Fredensborg Bibliotek vil der være en legeudstilling og et ordværksted, man kan gå på opdagelse i. Og så hylder Fredensborg Bibliotekerne en af verdenslitteraturens måske mest elskede historier: Den lille prins af Antoine de Saint-Exupéry. Op til vinterferien kan man nemlig se den franske klassiker omsat til børneteater med levende musik og masser af humor.

Bæredygtighed og FN’s Verdensmål

I slutningen af 2023 blev Fredensborg Bibliotekerne Verdensmåls-certificerede, og derfor fortsætter arbejdet med at sætte fokus på FN’s 17 Verdensmål i 2024. Bl.a. med en lang række arrangementer i uge 17, hvor mange af landets biblioteker sammen sætter spot på verdensmålene. Her kan man kigge forbi bibliotekerne og spille skraldebingo og lære, hvordan man nedbringer sit klimaaftryk, eller tage med på forårstur langs åen i Nivå og meget, meget mere.

Samtidig kan man komme til inspirerende foredrag, fx om fremtidens bæredygtige køkken med Søren Ejlersen og en visible mending-workshop med Kira Aida Klein.

Lær noget nyt og bliv klogere på verden

Foråret byder også på masser af muligheder for at dykke ned i faglitteraturens verden. Både håndarbejde, historie og naturvidenskab er på programmet. Bl.a. kan man møde strikkefænomenet Lærke Bagger, der inviterer på strikkeworkshop. Fredensborg Bibliotekerne får også besøg af illustrator Zarah Juul, der har illustreret sangene i Højskolesangbogen for børn. På en lokalhistorisk vandring kan man lære om Nordbanen og dens betydning for Fredensborg, og man kan høre et foredrag om gadekærets kulturhistorie. Og så kan man igen dykke ned i de fascinerende foredrag om naturvidenskab fra Aarhus Universitet, der handler om alt fra mikrober til atombomber.

Børn og deres familier kan lære markante kvinder fra historien at kende i bibliotekets børnebio. Her viser Fredensborg Bibliotekerne på Kvindernes Kampdag små, børnevenlige kortfilm om betydningsfulde kvindeskikkelser.

I Katrine Billes teaterkoncert kan børn komme med på en vild jordomrejse og høre om pruttende pandaer og Mongoliets nattehimmel.

Er man vild med dinosaurer, så kan man få lov til at hugge fossiler ud med hammer og mejsel i selskab med amatørpalæontolog Steen Sigurd Andersen.

Kort sagt: Der er noget for enhver smag. Man kan finde en samlet oversigt over alle arrangementer på fredensborgbibliotekerne.dk eller i det trykte arrangementskatalog, som findes på alle kommunens biblioteker.