Fredensborg Bibliotekerne er klar med ny sæson af live-streamede videnskabelige foredrag

20. februar er Nivå Bibliotek vært for sæsonens første live-streamede videnskabelige foredrag fra Aarhus Universitet.

Fredensborg Bibliotekerne viderefører i foråret 2024 traditionen med videnskabelige foredrag streamet live fra Søauditoriet på Aarhus Universitet. Første gang er 20. februar på Nivå Bibliotek, hvor publikum kan blive kloge på parasitter og mikrober, når forskerne Peter Lindberg Nejsum og Tom Gilbert går på scenen.

Sæsonen fortsætter 27. februar på Fredensborg Bibliotek. Her er overskriften ”Jagten på den perfekte vejrudsigt”. Her kan man høre meteorolog Jesper Eriksen og professor Eigil Kaas blandt andet fortælle om det danske vejr, og om hvordan der hele tiden forskes i at gøre vejrudsigter endnu bedre.

12. marts er det Humlebæk Biblioteks tur til at være vært for et live-streamet foredrag. Emnet er denne aften, om der er en grænse for, hvor længe mennesker kan leve. Det er professor i aldring Tinna V. Stevnsner, som giver sit bud på dette fra Aarhus Universitet.

Ugen efter den 19. marts er der både videnskab og historie på programmet, når professor Kristian Hvidtfelt Nielsen fortæller om atombombens historie. Det foregår på Fredensborg Bibliotek.

9. april på Nivå Bibliotek er der et lidt anderledes foredrag i vente. Det er nemlig et prisuddelingsshow, hvor den skøre videnskabspris Iq Novel uddeles. Det foregår på engelsk ved prisens stifter Marc Abrahams, efterfulgt af prisvindernes præsentation af deres forskning, alt sammen under sloganet ”first laugh, then think”.

Sæsonens sidste foredrag finder sted 16. april på Humlebæk Bibliotek og handler om menneskedyret homo sapiens. Det er professor Peter Teglberg Madsen, som vil fortælle om menneskets evolutionsproces, som han kalder en anatomisk rodebunke.

Alle foredrag foregår klokken 18.45-21.00 og er gratis.

> Tilmelding