Betaling af gebyrer og erstatninger

Fra den 6. februar 2023 er betalingen af nye biblioteksgebyrer og erstatninger overgået til den kommunale løsning ´Mit Betalingsoverblik´. Her på siden kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af gebyrer og erstatninger.

Har du ubetalte gebyrer og erstatninger til Fredensborg Bibliotekerne, kan de ses på Mit Betalingsoverblik, hvor du kan få et samlet overblik over og betale for alle gebyrer, erstatninger og anden gæld til Fredensborg Kommune.

Hvorfor har man valgt den nye betalingsløsning?

Formålet er at samle alle betalinger til kommunen ét sted. Det giver et fuldt overblik over kommunens tilgodehavender og er mindre omkostningstungt, ligesom det er nødvendigt for at opfylde SKATs regnskabskrav.

Hvordan får jeg besked, hvis jeg skylder biblioteket penge?

Hvis du skylder biblioteket penge, får du en faktura i din digitale postkasse med oplysning om betalingsmuligheder.

Hvordan får jeg besked, hvis jeg er fritaget fra Digital Post?

Hvis du ikke har NemID eller er fritaget for Digital Post, vil du modtage en fysisk faktura med girokort i postkassen. Herefter kan du betale regningen via din netbank eller ved at bestille tid i Borgerservice og betale regningen her. Der kan i Borgerservice betales med kort og MobilePay.

Hvordan betaler jeg min regning?

Betaling af regninger skal ske via Fredensborg Kommunes Mit Betalingsoverblik eller via din netbank.

Kan jeg betale via min bibliotekskonto?

Nej, men fra fredensborgbibliotekerne.dk og appen ´Biblioteket´ vil der være en henvisning til Mit Betalingsoverblik

Kan jeg betale mine regninger på biblioteket?

Der er mulighed for at få hjælp fra personalet til at betale via MobilePay. Det er ikke længere muligt at betale sine regninger kontant på biblioteket.

Hvornår kan jeg betale?

Du kan betale regningen på Mit Betalingsoverblik få minutter efter, at du har afleveret for sent.

Hvorfor står der stadig på min konto på bibliotekets hjemmeside/App, at jeg mangler at betale, selvom jeg har betalt?

Der kan gå op til 72 timer, før din betaling kan ses på fredensborgbibliotekerne.dk og i appen ´Biblioteket´. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer på din konto, når du logger ind.

På Mit Betalingsoverblik kan du altid se en opdateret status på dine betalinger.

Betalingsfrister og rykkergebyr

Når du modtager en faktura fra opkrævningen, vil der være en betalingsfrist. Hvis denne betalingsfrist ikke overholdes, vil opkrævningen sende en rykker. Hvis det beløb, der skyldes, er 100 kroner og op, vil rykkeren blive tillagt et rykkergebyr. Hvis der stadig ikke betales, vil der skyldige beløb blive sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.

Jeg har spørgsmål til selve betalingen

Har du spørgsmål til selve betalingen, kan du kontakte Opkrævningen på telefon: tlf: 72565216 eller mail opkraevning@fredensborg.dk.

Jeg har spørgsmål til, hvorfor jeg har fået en regning

Har du spørgsmål til årsagen til din regning, eller vil du klage over den, kan du kontakte dit lokale bibliotek enten ved personligt fremmøde i den betjente åbningstid, pr. telefon eller mail: bibliotekerne@fredensborg.dk.

Jeg har spørgsmål til et rykkergebyr

Har du spørgsmål til et rykkergebyr, kan du kontakte Opkrævningen på telefon: 72565216 eller på mail: opkraevning@fredensborg.dk

Der er også andre betalinger på Mit Betalingsoverblik?

På Mit Betalingsoverblik samles al din gæld til Fredensborg Kommune, så du har et overblik over gæld til kommunen og kan betale alt ét sted.

Hvad hvis jeg får en regning på en bog, og jeg så afleverer bogen?

Hvis du afleverer materialer, der er opkrævet erstatning for, skal du ikke betale erstatningen. Der vil dog stadig være et gebyr for sen aflevering, der skal betales.