Daniel Rye fortæller om 398 dage i fangenskab hos Islamisk Stat og tiden efter

Kulturudvalget i Fredensborg inviterer 18. april til foredrag i Egedal Byens Hus med fotograf, forfatter og tidligere gidsel hos Islamisk Stat, Daniel Rye.

Hvordan kommer man videre efter 398 dages fangenskab hos Islamisk Stat?

Det kan man blive klogere på 18. april klokken 18.30-20.00 i Egedal Byens Hus i Kokkedal. Her kommer fotograf og forfatter Daniel Rye forbi og fortæller om det lange fangenskab i Syrien, og ikke mindst hvordan han i årene efter er vendt tilbage til et relativt normalt og lykkeligt liv.

Daniel Ryes historie blev beskrevet i detaljer i bogen ”Ser du månen, Daniel” af Puk Damsgaard. Sidste år kom så bogen ”Nærmest fri: Min vej ud af mørket”, som omhandler Daniel Ryes tilbagevenden til et normalt liv. Det er Daniel Rye selv, der har skrevet bogen, og det er ikke mindst denne bog, som vil være udgangspunktet for arrangementet 18. april. Bogen fortæller ikke blot Daniel Ryes egen historie, men kan også læses som en universel historie om at forlige sig med sin fortid og fremtid.

Det er Kulturudvalget i Fredensborg Kommune, som er vært for foredraget med Daniel Rye. Billetter koster 60 kroner.

Daniel Rye blev kidnappet af Islamisk Stat to dage inde i en rejse til Syren i 2013, hvor han som freelance fotograf ville lave en fotoreportage om syriske flygtninge. Han blev løsladt 13 måneder senere.

> Køb billet