60 kr.
Egedalsvej 2
2980 Kokkedal
Arrangører
Kokkedal afhentningssted, Fredensborg Bibliotekerne, Fredensborg Kommunes Kulturudvalg
For voksne
Viden & fakta

Forfatterforedrag: Daniel Rye: Nærmest fri – min vej ud af mørket

18.04.24
Hvordan kommer man videre efter 398 dages fangenskab hos Islamisk Stat? Kom med når Kulturudvalget inviterer til forfatterforedrag med Daniel Rye, og hør ham fortælle om sit liv efter gidseltagningen, om kampen for at bevare sig selv og genfinde tilværelsen.

"Bliver jeg nogensinde normal? Er tanken om at stræbe efter et lykkeligt liv fuldstændig naivt?” Det var nogle af de spørgsmål der fyldte, da Daniel Rye krydsede grænsen mellem Tyrkiet og Syrien den 20. juni 2014. Efter at have siddet 13 måneder som gidsel hos Islamisk stat, var oddsene umildbart ikke gode for den unge fotograf. Men Daniel står stadig op, og lever i dag et relativt normalt og lykkeligt liv. Hvordan er det lykkedes?

Daniel Rye samler tråden op, hvor Puk Damsgaards bestseller "Ser du månen, Daniel" slap, og fortæller en universel historie om at forlige sig med sin fortid og fremtid.
Da han i sommeren 2022 rejste til Washington for at se en af sine torturbødler i øjnene, satte det en eksplosion af tanker i gang. Turen blev kulminationen på den indre rejse, han har været på, siden Islamisk Stat frigav ham. På den ene side ville han videre – leve et normalt liv, skabe en familie. På den anden side skulle han se sine traumer i øjnene, forholde sig til efterretningstjenesters spørgsmål og besøge sine medfangers efterladte.

Kom med, når Daniel sætter ord på den rejse, han har været på de sidste ti år, fra han blev fanget til i dag. En rejse fyldt med fællesskab, ondskab, frygt, modstand og ikke mindst kærlighed. En rejse der er blevet til bogen "Nærmest fri – min vej ud af mørket".

Forfatterforedraget er støttet af Fredensborg Kommunes Kulturudvalg.