Rune Nyholm Nøhr Christiansen

Projektleder & Litteraturformidler

Hvad er din funktion på biblioteket?
”Litteraturformidler” er det korte svar. Det lidt længere er, at jeg skal forsøge at komme på gode ideer og initiativer, der kan sprede læseglæde blandt Fredensborg Kommunes borgere – primært i Nivå.

Hvad kan du godt lide at læse?
Jeg er ikke kræsen og læser primært for at udfordre mig selv og udvide mine horisonter. Men jeg hælder primært mod skønlitteratur, hvor mine yndlingsbøger er bredt over en så bred kam som Emily Brontë’s Stormfulde Højder, Gabriel Garcia Marquez’ 100 års ensomhed, Brett Easton Ellis’ Lunar Park og Arthur C. Clarke’s Ud af barndommen.

Hvis jeg skal snævre det ind, så er bøger, der leger på grænsen mellem fantasi og virkelighed, det realistiske rum hvor alt kan ske, nok de bøger, der ligger mig tættest på hjertet.

Hvilken musik kan du godt lide at lytte til?
Som med bøgerne elsker jeg godt og vel al slags musik. Men det skal overraske og gribe. Tool, Bon Iver, Bruce Springsteen, soundtracket fra Ringenes Herre-filmene. Smagen er bred, men fælles for det er, at det vækker følelser i mig.

Hvilken slags film er du til?
Uden at lyde som en ridset plade, så falder min smag igen rigtig bredt. Jeg er vokset op med eventyr og gys, og elsker film, der leger med mediet. Synes Michael Haneke (Det Hvide Bånd, Funny Games, Amour) er den mest alsidige og imponerende instruktør, der findes og ellers en nyere instruktør som Denis Villeneuve (Prisoners, Enemy, Arrival) virkelig en, der altid overrasker mig.

Hvad går du ellers og laver, når du ikke er på biblioteket?
Hygger med mine unger og min kone, læser et hav af bøger, ser en masse film og samler passioneret på frimærker (hvilket underligt nok nærmest er fy fy, når man kun er midten af 30erne). Derudover spiller jeg guitar og synger i band, og prøver ellers generelt altid at udforske verden omkring mig – den fysiske, metafysiske og digitale.

Hvad vil du fremhæve ved biblioteket, som det allerbedste?
Jeg synes forfatteren Neil Gaiman udtrykker det meget godt: ”Google can bring you back 100.000 answers. A librarian can bring you back the right one.”

Derudover er mangfoldigheden på biblioteket noget af det skønneste i verden. Især i Nivå, hvor jeg også selv bor. Alle typer mennesker kommer her, hver med deres historie, deres drømme og deres udfordringer. Samtidig er det et rum for ro og fordybelse, noget der bliver mere og mere vigtigt i en verden, hvor alt går hurtigere og hurtigere.