Nyt system og nye låneregler - hvad betyder det for dig? (opdateret 15.2.2018.)

Fredensborg Bibliotekerne har fået nyt it-system, som styrer det meste af, hvad der har med bibliotekets daglige drift at gøre. Dvs. alt fra søgninger over reserveringer til indkøb af nye materialer og udsendelse af hjemkaldelser og meget, meget mere.

Som udgangspunkt betyder det nye system ikke ret meget for dig som bruger af biblioteket, men der er nogle få ændringer, som vi lige skal gøre opmærksom på.

1. Du kan nu kun forny dine hjemlånte materialer tre gange. Formålet er at give flere borgere glæde af bibliotekernes materialer. Har du et særligt behov for at låne materialerne I længere tid, må du komme hen og snakke med os om det. Så finder vi nok ud af noget.
  2. Du kan først forny, når der er 7 dage tilbage af din lånetid. Så når der i din lånerstatus på hjemmesiden står, at et materiale ikke kan fornys, betyder det måske bare, at der er mere end 7 dage til sidste afleveringsdag. (Denne regel er ophævet fra d. 15.2.2018)
  3. Når du reserverer et materiale, angiver systemet automatisk en sidste interessedato. Nogle dage før interessedatoens udløb får du en besked herom, så du eventuelt kan forlænge interessedatoen. Foretager du dig ikke noget, vil din reservering automatisk blive slettet. Bemærk, at reserveringer overført fra vores gamle system også har en interessedato, som - hvis du har været reserveret i lang tid - måske snart udløber.
  4. Har du haft materialer stående i bero, vil du muligvis få hjemkaldelser på dem. Dette er ikke meningen og noget vi forsøger at løse, men snak lige med os om det, hvis det sker.
  5. Vi sender ikke længere reserveringsmeddelelser m.m. ud med brevpost. Vi opfordrer derfor til, at man får registreret sin emailadresse eller mobilnummer hos os, hvis man ikke allerede har gjort det. Du kan selv tilføje dem under Mine lån. Kan man hverken modtage email eller sms, er man velkommen til at ringe til os og høre om, der er materialer klar til afhentning.
  6. Når du tjekker din lånerstatus, kan du risikere, at i stedet for en titel står der "Titlen er ikke tilgængelig". Det drejer sig især om materialer lånt fra forskningsbiblioteker. Disse er katalogiseret på en måde som gør, at vores hjemmeside og vores nye it-system ikke rigtig kan snakke sammen om dem. Det er en fejl, som formentlig bliver løst i løbet af foråret. Du kan dog stadig se et materialenummer (stregkodenummer) på disse ting og dermed identificere dem.
  7. Det er pt ikke muligt at se, hvor mange reserveringer der er på et materiale. Vi regner med, at dette bliver løst snarest, men kan ikke sige med sikkerhed hvornår.
  8. I starten vil der muligvis være fejl, der skal rettes, og personale, som først lige skal lære det nye system at kende, hvilket kan give småforsinkelser og -fejl i ekspeditionerne, både den der foregår i vores udlån og bag scenen. Vi beklager selvfølgelig, hvis det er tilfældet, og hvis det lige præcis rammer dig, men vi håber på din forståelse.

Det er nu igen muligt at læse artikler fra Infomedia via hjemmesiden, og det er også igen muligt at oprette sig som bruger ved hjælp af NemID.