Julehandel

Sikker julehandel på nettet

Spar dig selv for frustrationerne på Strøget i december og brug eKurser.nu til at blive en haj til at klare juleindkøbene på nettet.

Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), lagde danskerne sidste år mere end 2,7 milliarder kroner i diverse netbutikkers indkøbskurve i forbindelse med julehandelen. Det svarede til, at hver fjerde julegave var indkøbt digitalt. En udvikling der går helt i tråd med stigningen i nethandelen siden 2010.

For rigtig mange er nethandel både nemt og bekvemt. Udvalget er stort, prisniveauet generelt attraktivt og som udgangspunkt virker det problemfrit at foretage sine indkøb på nettet. Der kan dog være god grund til at kigge netbutikkerne nærmere efter i sømmene. E-handlen på nettet er i konstant vækst. Der kommer stadig flere udbydere til, og det kan være svært at gennemskue leveringstid, pristillæg, fortrydelsesret, m.v.

Der er imidlertid hjælp at hente. Bibliotekernes kursusportal; eKurser.nu, har lavet en række små kurser, der giver gode råd til sikker handel på nettet. Er det f.eks. første gang du skal prøve at handle med dit kreditkort på nettet, kan det sagtens være en udfordring. Hvordan foregår en sikker betaling? Hvor tastes hvad? Hvad er en kontrolkode? Osv.. De spørgsmål kan du bl.a. finde svaret på i et kursus omkring betaling med kreditkort på nettet.

De forskellige kurser giver forbrugeren et overskueligt overblik over en række ’tjekpunkter’, der kan bruges som rettesnor for at handle sikkert på nettet. Der gives bl.a. råd omkring at tjekke oplysninger på virksomheden bag hjemmesiden. At man skal undersøge betingelserne for fortrydelses- og returret og naturligvis sikre sig, at selve betalingsdelen foregår via en sikker server. Endelig skal forbrugeren naturligvis sikre sig en nøjagtig beskrivelse af leveringstiden, således at julegaverne når frem i tide.

Her finder du også et kursus omhandlende Trustpilot – en brugergenereret tjeneste – som består af et utal af anmeldelser af diverse internetbutikker. På Trustpilot kan du få en anden brugers vurdering af en given netbutik, inden du begynder din nethandel.

Mangler du inspiration eller er ønskesedlen gabende tom, er der også hjælp at hente samme sted. Her finder du nemlig også kurset; ’Tips til ønskesedlen’, hvor du får et væld af idéer til indkøb af spændende gadges. Så er du sikret en lang liste af ønsker til stor glæde for familie og venner.

Her ser du nogle af de kurser som er værd et tjekke inden du går i gang med nethandlen, eller hvis du mangler ideer til de sidste gaver;

Betaling med kreditkort når du handler på nettet
www.ekurser.nu/kursus/479

Kan julegaven byttes?
www.ekurser.nu/kursus/442

Sådan handler du trygt på nettet i EU
www.ekurser.nu/kursus/332

Trustpilot
www.ekurser.nu/kursus/297

Tips til din ønskeseddel
www.ekurser.nu/kursus/581

Oprindeligt skrevet af Herning Bibliotekerne.

Materialer