Foto: Kunstambassadørerne i gang med at bygge legeudstillingen.

Sanserne kommer i spil, når lortens ejermand skal findes

Sammen med Fredensborg Bibliotekerne vækker unge Kunstambassadører en vaskeægte klassiker til live for at skabe læselyst hos de allermindste.

Fredensborg Bibliotekerne præsenterer løbende legeudstillinger baseret på bøger, der giver kommunens børn mulighed for at lege forskellige litterære universer. Her i foråret er det deltagere i Fredensborg Kommunes projekt ”Hjemme i Kunsten”, som har fået til opgave at komme med et bud på en legeudstilling baseret på den elskede klassiker ”Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved” af Werner Holzwarths. Derfor har de unge Kunstambassadører fra Nivå og Kokkedal skabt en sanselig legeudstilling for børn i alderen 3-5 år med udgangspunkt i den velkendte bog. Historien om muldvarpen er desuden en del af ”Sproggaven”, som er Fredensborg Kommunes egen lille kanon af bøger, som alle børn fra 0-6 år oplever i løbet af deres institutionstid.

Legeudstillingen indvies på Nivå Bibliotek mandag d. 21/6 klokken 12-16, hvor man kan komme forbi og lege samt få lidt sødt til ganen. Udstillingen kan opleves på Nivå Bibliotek hele sommerferien, hvorefter den tager på turne til et af kommunens andre biblioteker.

Om Kunstambassadørerne: De unge Kunstambassadører er uddannet fra projektet ”Hjemme i Kunsten”. Her er de blevet uddannet i kunst og i at afholde workshops for børn. De har således fået godt kendskab til de yngste og har udformet legeudstillingen, så den er sjov og lærerig for målgruppen. På den måde styrkes de unge i at skabe glæde i deres lokalsamfund. ”Hjemme i Kunsten” er et samarbejde mellem Ung Fredensborg, Louisiana Museum of Modern Art, Nivaagaards Malerisamling, Kokkedal på Vej, Nivå Nu og Fredensborg Kommune.