Nu kan man atter komme på biblioteket og lave en fotokopi eller tjekke sin e-mail

Halvanden uge efter at bibliotekerne fik lov til at åbne efter coronanedlukningen, har Kulturministeriet udsendt nye retningslinjer, som betyder en lille lettelse af restriktionerne.

Siden Fredensborg Bibliotekerne genåbnede efter coronanedlukningen, har besøgende på biblioteket kun måttet låne og aflevere og helst så hurtigt som muligt. Men fra torsdag den 28. maj kan man også foretage sig andre af de ting, som biblioteket normalt tilbyder. Nu kan man således også benytte fotokopimaskinen og offentlige computere samt sætte sig i en stol og studere eller hvile benene.

Selvom restriktionerne bliver løsnet, vil det stadig ikke være tilladt at opholde sig på biblioteket i længere tid ad gangen, med mindre man læser eller studerer. For eksempel vil brug af computerne kun være til hurtige opslag, printjobs og tjek af e-mail. Det vil desværre fortsat heller ikke være muligt at læse dagens avis.

På grund af de fortsatte anbefalinger om minimum en meters afstand vil al brug af pc’er og kopimaskine være uden hjælp fra personalet. Benyttelsen af bibliotekets udstyr vil desuden ske på eget ansvar med hensyn til hygiejne. Godt nok vil personalet spritte tastaturer m.m. af i løbet af dagen, men det vil ikke ske efter hver brug. Her er det op til de besøgende selv at aftørre berøringsflader og i øvrigt sørge for god håndhygiejne hos sig selv ved hjælp af den opstillede håndsprit.

De nye retningslinjer gælder på både Fredensborg, Humlebæk og Nivå Bibliotek, men der kan være små forskelle mellem afdelingerne på, hvordan retningslinjerne bliver omsat til praksis. Således vil det på Fredensborg og Nivå Bibliotek også være muligt for børn at benytte en enkelt af legeinstallationerne, mens dette fortsat ikke vil være muligt i Humlebæk.

De midlertidige åbningstider, som blev indført fra den 18. maj, vil stadig gælde og er stadig mandag-torsdag 10-13 og 16-19 samt fredag-lørdag 10-13. Der vil fortsat ikke være selvbetjent åbningstid.