Benny Andersen

Hør Benny Andersen og Povl Dissing på Nivå Bibliotek i 1982

Forleden mistede Danmark en af sine store sangskrivere, da Benny Andersen døde i en alder af 88 år. Hvad ikke mange husker er, at han og makkeren Povl Dissing i 1982 gav koncert på Nivå Bibliotek, en koncert som du nu kan høre eksklusive smagsprøver fra.

Det virker som om, Benny Andersen og Povl Dissing bare altid har været der, og indtil forrige torsdag føltes det også lidt som om, at det ville der nok ikke blive lavet om på. Men med Benny Andersens død den 16. august 2018 måtte vi alligevel indse, at selv de mest fasttømrede institutioner i Danmark ikke er evige, og at intet skal tages for givet.

Det var der nok ikke mange af de tilstedeværende på Nivå Bibliotek den 31. marts 1982, der tænkte på, da de noget yngre versioner af Benny Andersen og Povl Dissing indtog scenen for at give koncert. Heller ikke Jørgen fra biblioteket, der dengang som i dag havde travlt med at få det hele til at klappe. Det klarede han som altid på bedste vis, og han havde ovenikøbet overskud og åndsnærværelse nok til at spørge de to kunstnere om det var ok, at han optog koncerten på bånd. Det var det selvfølgelig, så Jørgen pluggede sin kassettebåndoptager - som han havde medbragt i håb om en tilladelse til at lave en optagelse for Niverød Radio - i mixerpulten, og resultatet var en perfekt gengivelse af koncerten, som er bevaret for eftertiden.

Sammen med tilladelsen til at optage koncerten til bibliotekets arkiv fulgte en tilladelse til at offentliggøre enkelte numre i forbindelse med bibliotekets formidling. Vi vil desværre ikke være i stand til at offentliggøre hele koncerten.

Først har vi Benny Andersens monolog om Svante ved pølsevognen og derefter det sjældne nummer "Den håbløse troubadour" inklusive et længere Benny Andersen-forspil, og til sidst selvfølgelig det noget mere kendte "Svantes lykkelige dag". Klik på linksene for at lytte.