Den store krig

Første verdenskrig opføres på Humlebæk Bibliotek

Helsingør Teater rykker for en stund til Humlebæk Bibliotek, hvor de den 21. marts opfører stykket ”Den store krig og skuddene i Sarajevo”.

“Måske var krigen startet alligevel. Det var som Europa VILLE i krig og bare manglede en undskyldning. Skuddene i Sarajevo, attentatet mod den Østrig-Ungarske tronarving var den undskyldning som “de store” i Europas skolegård skulle bruge for at tryne de små... Men de små var ikke alene, de havde venner...”

Således starter teaterstykket om "Den store krig" hvor den romantiske drøm om angreb til hest møder det moderne maskingevær i skyttegraven.

Forestillingen finder sted den 21. marts klokken 17 på Humlebæk Bibliotek og er produceret af Helsingør Teater. Eneste medvirkende er skuespilleren André Andersen, som spiller ikke mindre end 25 roller, herunder alt fra attentatmanden fra Sarajevo til en ung soldat, der i slutningen af krigen venter på døden i skyttegraven, efter at han har mistet sin gasmaske.

Forestillingen er sat op, så publikum sidder på alle fire sider af scenen og på den måde er med til at illustrere frontlinjerne i krigen.

Billetter til stykket koster 60 kroner inklusive gebyr og sælges via Helsingør Teaters billetside.