Ejendomshistorie

Ejendomme kan også fortælle historier

Ved en workshop på Humlebæk Bibliotek kan man få tips til, hvordan gamle ejendomme kan hjælpe med til at klarlægge historien.

Onsdag den 4. oktober afholder Fredensborg Arkvierne i samarbejde med Humlebæk Bibliotek workshop for de lokalhistorisk interesserede om ejendomshistorie. Her kan man få fifs og tricks til, hvordan man bruger en ejendoms historie til for eksempel at udforske sin slægt eller en periode i områdets historie, ligesom ejendommen i sig selv kan rumme interessante oplysninger, om de mennesker, som har boet der, og hvordan bygningen er blevet benyttet igennem tiderne.

Workshoppen foregår fra klokken 10-12, og i løbet af de to timer får man selv lov til at arbejde med kilderne, hvoraf mange i de senere år er blevet digitaliseret af Rigsarkivet og lagt ud til fri benyttelse.

Ønsker man at arbejde med en bestemt ejendom, kan man allerede ved tilmeldingen til workshoppen opgive adressen. Så vil Fredensborg Arkiverne på forhånd undersøge, om de har arkivalier fra den pågældende adresse og medbringe dem.

Det er gratis at deltage i workshoppen.