DR Romanklub

Så går Danmarks største læseklub, DR’s Romanklub, snart i gang igen, og du har nu mulighed for at melde dig til og være med til at bestemme årets mest interessante danske roman ved at stemme med om DR’s Romanpris 2024.

For at være med i DR Romanklub skal du have tid og lyst til at læse de seks nominerede bøger og deltage i de månedlige møder. Det kræver ingen forhåndsviden om forfatterskabet eller udgivelsen, man skal blot have læst bogen inden og have mod på at diskutere den med andre læsere.

Der læses én bog om måneden fra december til maj, og de seks nominerede er bl.a. valgt ud fra deres originalitet og aktualitet, hvilket gør dem velegnede til de diskussioner og perspektiver, der opstår i læsekredsregi.

De nominerede til DR Romanprisen 2024 er:

• December: De bedste familier af Kim Blæsbjerg
  • Januar: Rans vilje af Peder Frederik Jensen
  • Februar: Hver gang du trækker vejret, indånder du støvet fra vores knogler af Ditte Holm Bro
  • Marts-maj: Titlerne meldes ud den 1. december

Sådan tilmelder du dig:

Det er gratis at være med i DR Romanklubben. Tilmelding skal ske inden 25. oktober.

Vi mødes første onsdag i måneden, og som udgangspunkt går det på skift imellem Humlebæk, Fredensborg og Nivå bibliotek. Første gang er onsdag den 6. december kl. 16-17 på Humlebæk Bibliotek.

Læsekredsen(e) er selvkørende, men vi sørger på biblioteket for at reservere bøgerne til jer, så I har dem ca. en måned før I skal mødes og tale om dem. Første gang vil der dog være en bibliotekar med til læsekredsen, som vil præsentere forløbet for jer og facilitere snakken om den første bog.

Når alle seks romaner er læst og diskuteret, så stemmer I om, hvilke tre romaner, der har været bedst, og sammen med de andre DR Romanklubber landet over afgør I dermed, hvem der skal vinde DR Romanprisen 2024.

Hvis du har spørgsmål til DR Romanklubben, så kan du kontakte litteraturformidler Asger Beier Berndsen på asbe@fredensborg.dk eller. tlf. 72565441.

>> Tilmelding til DR Romanklubben.

Om DR’s romanpris

Hvert år kårer DR sammen med lyttere og læsere fra hele landet årets mest interessante danske roman. DR vælger i samråd med repræsentanter fra landets biblioteker de seks kandidater blandt årets danske romaner og tester dem på læsere i hele landet. Hver måned fra december til maj læser og vurderer DR Romanklub-læsekredse på landets biblioteker den samme roman, og en række af læsernes synspunkter og diskussioner bliver præsenteret for bogens forfatter.

Materialer