Biblioteket vælter sig i nye bøger

Den to måneder lange coronalukning af Fredensborg Bibliotekerne betød en ophobning af nyindkøbte bøger, som nu endelig er blevet tilgængelig for lånerne.

Bare fordi landet lukker ned i to måneder på grund af coronavirus, betyder det ikke at forlagene standser med at udgive bøger, eller at biblioteket holder op med at købe dem. Under hele lukningen har Fredensborg Bibliotekerne løbende indkøbt nye bøger, film og andre materialer, og rigtig mange af dem er nu på én gang blevet tilgængelige for udlån. Det kan mærkes på bibliotekernes hylder med nye materialer, som bugner af lækre, flotte, uberørte titler.

Blandt de mange nye titler, som i skrivende stund kan findes hjemme på et af de tre biblioteker i Fredensborg Kommune, er ”500 citater af Dronning Margrethe”, ”Vacciner: sandhed, løgn og kontroverser”, den glimrende nye spændingsroman ”Ulvefælden” af Aslak Nore og den søde roman ”Pige uden lige” af Marc Levy.

Til børnene kan man i øjeblikket falde over den nye bog ”Håndbog for spasmagere”, som nok vil drive forældre til vanvid, den fantastiske og smukke billedbog ”Løven og fuglen” af Marianne Dubuc og Sebastian Kleins nye bog om ”Verdens farligste fortidsøgler”.

Er det ikke nok med den inspiration man kan finde på hylderne på biblioteket, kan følgere af Fredensborg Bibliotekets Facebook-side snart kunne se børnebibliotekarernes personlige videoanbefalinger af børnebøger, ligesom biblioteket er i gang med at planlægge livestreamede booktalks.