Årets bedste bøger til børn og unge

Kulturministeriets forfatterpris for børne- og ungdomsbøger går i år til illustrator Jan Oksbøl Callesen for bogen ’Dumme lorteblomst’ og forfatter Vilma Sandnes Johansson for sin ungdomsroman ’Tænk ikke på mig’.

Om vinderne:

Vilma Sandnes Johansson vinder Kulturministeriets forfatterpris for børne- og ungdomsbøger 2022 for bogen ’Tænk ikke på mig’. I bogen mærkes splittelsen for en teenager, der står på tærsklen til livet, mens hendes mor får uhelbredelig kræft.

> Lån 'Tænk ikke på mig' af Vilma Sandnes Johansson.

Jan Oksbøl Callesen vinder Kulturministeriets illustratorpris for børne- og ungdomsbøger 2022 for ’Dumme lorteblomst’. I bogen tegnes et billede af et barn på fire år, der oplever frustrationen ved, at dets tegning ikke er god nok.

> Lån 'Dumme lorteblomst' af Jan Oksbøl Callesen via Bibliotek.dk.

> Læs motiveringsteksterne for de to prismodtagere på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside.

Fakta om priserne:

Kulturministeriets børnebogspriser hylder de forfattere og illustratorer, der med deres bøger skaber kunst og åbner litteraturen for børn og unge. Årets prisvindende bog er udgivet det forgangne år, og med hver pris følger 75.000 kroner.

De nominerede er indstillet af udvalg bestående af fagfolk fra litteratur- og illustrati-onsbranchen, herunder repræsentanter fra Dansk Forfatterforening, Litteraturkriti-kernes Lav, Selskabet for Børnelitteratur (IBBY) samt Statens Kunstfonds Legatudvalg for Litteratur og Projektstøtteudvalg for Billedkunst.

Kulturministeriets forfatterpris for børne- og ungdomsbøger er blevet uddelt siden 1954, mens illustratorprisen er blevet uddelt siden 1979. Tidligere prismodtagere tæller blandt andre Tove Ditlevsen, Halfdan Rasmussen, Kim Fupz Aakeson, Jakob Martin Strid, Josefine Ottesen og Adam O.