Sådan har du aldrig set Danmark før

Brug en eftermiddag eller to på ”Danmark fra skyen” og få en unik oplevelse af dit eget land, som både er totalt genkendelig og helt, helt anderledes.

De fleste har prøvet det: At sidde i et passagerfly, mens det nærmer sig Københavns Lufthavn, og jorden kommer tættere og tættere på, og man begynder at kunne genkende ting dernede. ”Hov, der var den store rundkørsel jeg kører gennem hver dag på vej til arbejde! Og der var Frederiksborg Slot!” Følelsen af at se disse velkendte veje, byer og huse fra en helt anden vinkel, end man er vant til, er noget helt specielt.

Selvfølgelig er luftfotos i en bog ikke det samme som selv at sidde i flyvemaskinen, men denne bog er alligevel rig på wow-oplevelser. Her er billeder fra hele Danmark, fra Grenen til Bornholm, kendte som ukendte steder, smukke som grimme. Fra slotte til boligblokke, fra Aalborg Portland til en hvedemark ved Slagelse. Som borger i Fredensborg Kommune kan man også glæde sig over billeder fra Fredensborg Slot, Utzon-husene og Louisiana. Alt sammen vist fra vinkler, som os vingeløse skabninger normalt går glip af, og som på én gang fører til genkendelsens glæde og suset af at se noget helt nyt og anderledes.

De hundredvis af luftfotos er krydret med korte meget velskrevne tekster af Pernille Stensgaard, både om enkeltlokaliteter og med temaer som ”parcelhuse” og ”sommerlandet”. Noget af det sjove ved bogen er, at hverken billeder eller tekster er forsøgt kategoriseret, hverken i emner eller områder. Vi springer frem og tilbage, fra Vestjylland til København og fra Roskilde Festivalen til Den Gamle By i Århus, tilsyneladende helt uden logik. Men selvom denne mangel på logik kan skurre i en gammel bibliotekars hjerne, er det faktisk med til, at man bliver ved med at bladre, for man ved aldrig, hvad den næste side vil bringe.

Alt i alt en virkelig flot coffee table-bog med unikke billeder, der viser både de charmerende og mindre charmerende dele af Danmark fra helt nye vinkler.

Lån bogen