Oh, the horror!

Elsker du også, når det gyser ned af ryggen, og når hårene i nakken rejser sig!? Så er du nok gyserentusiast som jeg. Læs med her om tegneserien Black Hole, serien American Horror Story og filmen US, som alle tre portrætterer menneskets mørke, svaghed og selvbedrag i et syret og forstyrrende univers. De går lige i gyserhjertet!

Til tegneserieentusiasten: Charles Burns Black Hole er en fantastisk syret tegneserie med en spændende historie og smukke sort/hvide illustrationer. Oprindeligt udgivet i 12 dele mellem 1995 og 2005, men i vores version er alle dele samlet. Vi befinder os i en amerikansk by i midten af 70’erne, og blandt unge har der bredt sig en kønssygdom, som medfører fysiske deformiteter. Hvis man bliver smittet, ved man ikke, hvordan sygdommen vil arte sig, og vi hører fx både om pigen, der har scoret sig en hale og fyren, der har vundet et talende sår i halsen. Under alle omstændigheder vil ens krop gå i forfald, og værst af alt vil man blive tvunget til at forlade ens gamle liv, familie og venner for at leve resten af sine dage som en paria. Mine damer og herrer, en kønssygdom bliver aldrig det samme igen!

Til den serieglade: American Horror Story er i min optik allerede lidt af kultserie, som i høj grad tilfredsstiller gyserfanatikeres hang til blod, skæve plots og surrealistiske scenarier. Serien er skabt af Ryan Murphy og Brad Falchuk og består indtil videre af 9 sæsoner, hvor 1. sæson udkom i 2011. Hver sæson har sin egen handling og kan derfor ses uafhængigt af hinanden. Start gerne med sæson 1: Murder House, som følger en familie, der flytter ind i et hjemsøgt hus, og derefter går alt sådan set galt. Gå derefter videre til sæson 2: Asylum - min personlige favorit – hvor der er skruet helt op for uhyggen og sadismen på et gammelt sindssygehospital og se derefter sæson 4: Freak show, hvor vi følger et cirkus, sære væsner og ikke mindst dræberklovnen Twisty, som for mig er én af de mest forstyrrende gyserkarakterer nogensinde. Sjældent har jeg set så uhyggeligt et ”face of horror”, og jeg har ellers set mange.

Til filmelskeren: Jeg tager virkelig hatten af for Jordan Peele, som med kun 2 film på sit filminstruktørrepertoire holder et ret så højt niveau. Peele har modet til at lege med gysergenren og kaster humor og akavede karakterer ind her og der. Jeg hader tanken, men jeg hader ikke udfaldet. Det fungerer overraskende godt, og dét kombineret med, at hans ideer er kreative og nyskabende, giver ham en stjerne i min bog. Hans første film hedder Get Out og udkom i 2017, og den var ganske god. I 2019 kom så US, og den var endnu bedre! US er historien om en familie, der konfronteres af deres uhyggelige dobbeltgængere, som kun har ét mål for øje: at dræbe dem. Vi følger familiens kamp for at overleve (dem selv), men vi forstår overhovedet ikke, hvad det egentlig er, der sker. Alle trådene samles dog godt op til sidst, hvor et syret twist endegyldigt slår fast, at mennesket i bund og grund altid vil være dets egen værste fjende.

> Bestil American Horror Story - Freakshow på Bibliotek.dk

> Bestil American Horror Story - Asylum på Bibliotek.dk