Historiske bøger for børn

Fredensborg Bibliotekernes børnekulturformidlere har samlet nogle af vores nyeste og bedste bud på spændende fagbøger og medrivende romaner for nysgerrige børn i skolealderen med afsæt i historiske begivenheder, personer og tidsperioder.

Isens krystal af Lene Møller Jørgensen

De to venner Henry og Ofelia finder en pil og et gammelt atlas i den gamle campingvogn i Henrys have. Hurtigt viser det sig, at tingene er magiske, for dér hvor pilen rammer ned i atlasset, flyver campingvognen hen! Det bliver starten på mange eventyrlige oplevelser for vennerne og deres nye ven fra atlasset, Isak. Supergode bøger til den let øvede læser, med flotte illustrationer til at støtte op om læsningen.

Lix 12-13, selvlæsning fra 9 år.

Swarta - blodskyggernes forbandelse af Jeanette Varberg

Storslået børneroman om drengen Swarta, der i jernalderen bliver født for tidligt og derfor udstødes fra den kongelige familie af theutonere, han er født ind i. I al hemmelighed mødes Swarta med sin bror, men da dette bliver opdaget, bliver han sendt som gidsel til Nordfolket. Her tvinges Swarta til at tage et valg, der vil blive afgørende for resten af hans liv. Bogen er fyldt med smukke illustrationer, der er et fantastisk visuelt supplement til historien.

Selvlæsning fra 10 år, højtlæsning fra 8 år.

I Hovedet på Sherlock Holmes – den skandaløse billet af Cyril Lieron

Den vildeste tegneserie I som familie læser i år! Illustrationerne ikke bare indbyder, men KRÆVER fordybelse, nysgerrighed og nogen at undres med. Tegneserien er et reelt kunstværk, udover den krimihandling læseren oplever med detektiven. Uendelige detaljer og små finurligheder på hver kvadratcentimeter af siderne, gør tegneserien til en fuld underholdningsoplevelse, der varer hele julen. Tegneserien er ikke skrevet til børn, så tag din nysgerrige læser i hånden, og oplev den sammen. Den er skøn at læse og udforske og er holdt i farver og streger, der underbygger steampunk-æraen, den perfekte blanding af victoriatidens England og Science Fiction.

Familielæsning fra 10-99 år.

Eske Willerslev fortæller om kloge neandertalere, alienkrainer og syge vikinger – en bog om evolution for børn:

Menneskehedens historie – eller i hvert fald noget af den – fortalt på rablende og morsom vis af professor og DNA-forsker Eske Willerslev. Her bliver der fortalt om forskellige menneskearter, DNA, hvordan mennesket udvandrede fra Afrika for at bosætte sig i resten af verden, om Djenghis Khan, vikinger og en masse andet. Bogen er propfyldt med farverige og sjove illustrationer.

Højtlæsning og selvlæsning fra ca. 10 år.