Forside: Og så drukner jeg

Et vigtigt indblik i unges perfekthedskultur

07.04.20
Med ungdomsromanen ”Og så drukner jeg…” har Ditte Wiese givet 12-tals pigerne en stemme, der er værd at lytte til - både for andre unge, men også som forælder.

Presset på unge er større end nogensinde. Perfekthedskulturen på de sociale medier lægger et stort pres på, at man hele tiden skal fremstå tjekket og ikke fejle på nogen parametre, og hvem kan leve op til det?

I Ditte Wieses roman ”Og så drukner jeg…” følger vi Josephine på hendes vej mod de afsluttende eksamener i gymnasiet. Josephine er typen, der har det hele planlagt – ned til mindste detalje. I hendes kalender er ALT skrevet ind og intet er overladt til tilfældighederne. Også på den lange bane har Josephine alt planlagt. Hun har den perfekte kæreste og arbejder benhårdt for at få top karakterer, så hun kan læse jura og blive advokat ligesom sin mor. Der er faktisk ikke plads til noget som helst slinger i valsen, hvis hun skal leve op til alle de forventninger, hun og omverdenen har til hende.

Det er en smule klaustrofobisk at følge Josephine og hendes kamp for ikke at drukne i de mange krav og forventninger, hun har til sig selv. Hendes konstante selvkritik over ikke at være god nok, slank nok, sjov nok og så videre, er nok noget mange unge kan nikke genkendende til. Stressen og dermed også angsten får godt fat i Josephine, også selvom hun prøver at holde det nede med et hyppigt indtag af betablokkere. Hun kæmper en brav kamp for, at hendes forældre ikke skal opdage, at hun ikke længere er den 12-tals pige, de så ofte praler af. Samtidig er hun også nødt til at opretholde facaden overfor kæresten og vennerne.

Jeg er sikker på, at denne bog vil efterlade et dybt indtryk hos mange unge. Jeg håber, at de, når sidste side er vendt, vil se på sig selv med lidt blidere øjne og gøre op med perfekthedskulturen. Det gælder i virkeligheden for os alle…

Romanen er sammen med 10 andre danske titler nomineret til Læsernes bogpris 2020.

Du kan stemme på din favorit indtil d. 12. april 2020.