Heksen 2.0

Af Ida
31.01.23
Anna Goul har skrevet en humoristisk og vedkommende samtidsroman, som er lige dele arbejdspladskomik, moderskabshistorie og længsel efter en tabt samhørighed med naturen. Det er der kommet en fin lille roman ud af, der griber ind i en stor litterær trend i tiden: Heksekunst.

’Heksens alfabet’ handler om bibliotekaren Kamma, kæresten Mikkel og deres datter Sigrid. Kamma er gravid igen, men har tidligere mistet en datter og har flere afbrudte graviditeter i bagagen. Kamma savner ritualer i sin sorgbearbejdelse og søger en dybere forbindelse med naturen. Hun har bange anelser og føler sig forfulgt af en flok krager, der bor i biblioteksparken. En dag møder hun låneren Birgitte, der er heks og som tager Kamma under sine vinger og i lære som heks.

I romanen er der ikke meget sort magi og gnæggende gammelkoner med vorter på næsen. Her er heksen en stærk, spirituel, feministisk og klimabevidst handlingskvinde, der tager skæbnen i egne hænder. Hverdagsmagien tager form og genstandene og årstiderne betydning træder frem i Kammas arbejde med at rodfæste sin virkelighed i naturens rytme. Heksekunst som praksis fylder en del i romanen, men den kan bestemt også læses for dens humoristiske arbejdspladsbeskrivelser af den kommunale hverdag med dens egne ritualiseringer i form af kageordninger, udvalgsmøder og kollegial klimakamp.

’Heksens alfabet’ er medrivende og nærværende læsning, der binder mange af tidens store temaer sammen. Her er moderskab, arbejdsliv, naturlængsel, spiritualitet og kønsroller. Ikke mindre tillokkende er tanken om at give magien, som kvinder i årtusinder er blevet brændt på bålet for, en plads ved bordet igen. Undertegnedes eneste lille anke kunne være, at biblioteket og litteraturen som magisk sted ikke hyldes i passende grad – og her har man endog en rigtig heksebibliotekar i hovedrollen! Oh well, ideen hermed givet videre.

Lån "Heksens alfabet"