Bibliotekstilbud til mellemtrinnet

På denne side kan du finde vores bibliotekstilbud til kommunens 4.-6. klasser. Her er det også muligt at booke sin klasse ind på de forskellige tilbud.

Litteraturbingo for 4. årgang

Vi finder bingopladerne frem, men skifter tallene ud med de bedste højtlæsningsbøger.

Tag klassen med til LitteraturBingo på biblioteket til interaktiv højtlæsning og bliv samtidig præsenteret af både de helt store litterære helte, de nye på scenen og appetizers på de bedste læseoplevelser.

Bliv inspireret og giv læselysten et skub!

Husk evt. at sætte tid af til at låne bøger med hjem efterfølgende.

Vi hjælper gerne eleverne med at finde bøger, de kan låne med hjem.

Eleverne skal på forhånd være oprettede som lånere: https://www.fredensborgbibliotekerne.dk/node/3147

Booktasting for 5. årgang

Kan man dømme en bog på dens forside? Har man smagt nok på en bog efter at have læst 10 sider? Eller skal man have desserten med for at blive helt mæt?

Til vores Booktasting for 5. klasser prøver vi at gnaske os igennem bøgerne og sætte ord på, hvad der smager godt og hvorfor.

I smagsoplevelsen inkluderer vi også en gameificeret Booktalk, hvor vi præsenterer de nyeste og allermest delikate titler på hylden. Vi medbringer alle de lækre bøger, og børnene er med til at bestemme hvilke titler, vi fortæller om. Vi tilrettelægger gerne emner og læseniveau efter klassens behov.

Sæt gerne efterfølgende tid af til at låne bøger med hjem.

Mix og match for 6. årgang

Kan du matche en bogs forside med dens første linje? Og hvad hvis du får bagsideteksten til hjælp?
Mix og Match er et spil, hvor I på hold skal mixe og matche bøgers førstelinjer, tekstbidder og forsider. I Mix og match gælder om at finde flest rigtige match og opnå flest point. På en sjov måde introduceres I til nyere bøger, som I kan låne med hjem efterfølgende.
Efter et spil Mix og match laver vi en kort booktalk, I bibliotekarerne står klar til at hjælpe med at finde bøger.

Sted: Biblioteket

Varighed: Ca. 45 min. – 1 time

Kontakt børnebibliotekar Stine Persson på stip@fredensborg.dk

Smart, parat, svar! for 6. årgang

Er det jeres klasse der ved mest?

Smart Parat Svar er en landsdækkende konkurrence hvor at alle Danmarks 6. klasser dyster i viden om litteratur og kultur. Konkurrencen har til formål at hylde nysgerrighed, sammenhold og vise at det kan være sejt at vide noget. Foruden både skøn og faglitteratur, dækkes emner såsom youtubere, sport, spil, politik mm. Hver klasse skal stille med et hold på 5 elever der dyster, mens resten af klassen er verdens bedste heppekor.

Konkurrencen foregår i op til 3 runder:

1) 6. december 2023: Lokal runde. I dyster mod 6. klasser fra jeres egen kommune. Vinderne herfra kvalificerer sig til den regionale runde og går hjem med en præmie til klassen.

2) 10 januar 2024: Regional runde.

3) 7. februar 2024: Landsfinale. Landets ni bedste klasser mødes digitalt i et brag af en landsfinale, hvor vinderen kan kalde sig Danmarks klogeste 6. klasse og får en præmie til klassen på 10.000 kroner plus en masse bøger og andet godt.

Tilmeldingsfrist: 20 september 2023

Skriv til Stine på stip@fredensborg.dk for tilmelding eller mere information.

Dato, tid og sted: Onsdag den 6. december – kl. 9.00 på Fredensborg Bibliotek.

Booking

Du kan foretage online booking af din klasse til et af vores tilbud via Place2book.

> Book din klasse til litteraturbingo for 4. klasse

> Book din klasse til Booktasting for 5. klasse

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til bibliotekstilbuddene til mellemtrinet kontakt børnebibliotekar Stine på: 7256 5468 eller stip@fredensborg.dk