Advarselsmeddelelse

Kontaktformularen er midlertidigt lukket.

Læsehund på biblioteket

Har dit barn svært ved at læse? Så kan en læsehund måske hjælpe.

Ca. 15 % af danske skolebørn har en læseudfordring og mange af dem har samtidig mistet lysten til at læse. Derfor oplever mange forældre, at det kan være svært at motivere barnet til at øve læsningen hjemme.

Hvad kan en læsehund?

En læsehund er en venlig og børneglad hund, der ved at lytte tålmodigt og interesseret til alverdens historier, motiverer børn til at læse. En læsehund er med til at skabe en positiv og anderledes læseoplevelse, og resultatet er øget læselyst og selvtillid.

En læsehund er godkendt og certificeret til at arbejde på biblioteket med netop denne opgave. Du kan kende læsehunden på det lilla tørklæde, som den skal have på, når den færdes på biblioteket. Læsehund og ejer udfører aktiviteten på frivillig basis og det er gratis at modtage hjælp fra en læsehund.

Læs sammen med læsehunden Esther:

Man kan tilmelde sig et læseforløb hos læsehunden Esther og hundemor Winnie på Humlebæk Bibliotek. Esther er en glad og rolig schæferhund fra 2019, som både elsker en god historie og at blive kløet bag ørene.

Et læseforløb varer ca. seks uger, hvor barn og hund mødes én gang om ugen. Der læses i 20-30 minutter og efter læsningen er der sat lidt tid af til at lave lidt øvelser og tricks med Esther. Som afslutning på læseforløbet modtager barnet et diplom.

Tilbuddet henvender sig til børn i 1.- 5. klasse som har knækket læsekoden, men er udfordret og mangler motivation til at træne læsningen.

Hvis du vil har spørgsmål, eller vil tilmelde dit barn et læsehundeforløb på Humlebæk Bibliotek, kan du skrive til børnekulturformidler Nynne på: nyja@fredensborg.dk