Bibliotekstilbud til udskolingen

På denne side kan du finde vores tilbud til kommunens 7-9. klasser. Her er det også muligt at booke sin klasse ind på de forskellige tilbud.

Bookflix for 7. årgang

Med bibliotekstilbuddet Bookflix kan I nu få boostet læselysten i klassen!

Øvelsen sætter fokus på at tale om bøger ud fra de unges interesser og præferencer indenfor andre medier, som fx streamingtjenester.

I hold af fire skal I forestille jer, I skal se Netflix og vælge tre film, I vil se. Men rædsel: Nettet er nede! Heldigvis findes der spændende bøger – også indenfor genrerne, I elsker. Nu er det op til jer at finde frem til de bøger, som skal læses i stedet for film og serier.

Efter Bookflix-øvelsen har I mulighed for at låne bøger med hjem eller tage et kig i biblioteket med vores bibliotekar.

Sted: Biblioteket

Varighed: Ca. 45 min. – 1 time

Kontakt børnelitteraturformidler Catharina Belle Gower-Poole på catgp@fredensborg.dk

Forfattermøde for 7. årgang

YA litteratur kommer i mange forskellige former, men hvad er det egentlig for en størrelse og hvad har den at byde på? Saynab Farah Dahir har udgivet tre YA bøger, samt en række noveller, og vil her fortælle hvorfor hun synes at YA er den bedste genre og hvad der er særligt ved at skrive til unge.

Derudover vil der være en Q&A hvor Saynab svarer på diverse spørgsmål om forfatterlivet, bøger, hvorfor hun kan lide Netto, eller hvilke andre spørgsmål publikum måtte have.

Foredraget foregår i Egedal Byens Hus d. 26. september kl. 10 samt kl. 11.15.

Foredraget henvender sig til 7. klasser. Der er begrænsede pladser og de bookes efter først til mølle.

>> Booking af foredrag kl. 10.00 - 10.45

>> Booking af foredrag kl. 11.15 - 12.00

Booktasting for 8. årgang

Til en Booktasting til 8. klasser dækker vi helt fint op, med dækservietter og lys på bordet, og så sætter vi bøger på menuen.

Vi serverer 2-3 retter bøger og smager på litteraturen på en ny måde og træner læsemusklerne rent sanseligt. Vi snakker om, hvordan de går til værks i deres oplevelse af bøgerne, og om læsningen var noget, der faldt i deres smag. Her er den umiddelbare læsning i højsædet, hvor eleverne får lov til at sige hvad de synes uden så mange faglige benspænd.

I smagsoplevelsen inkluderer vi også en Booktalk, hvor vi præsenterer de nyeste og allermest delikate titler på hylden. Vi anbefaler alt det lækre skønlitteratur men prøver gerne at tilrettelægge Booktalken efter særligt aktuelle interesser i klassen, hvis der er behov for det.

Sæt gerne efterfølgende tid af til at låne bøger med hjem.

Eleverne skal på forhånd være oprettede som lånere:

Walk’n’read – litterære vandringer for 9. og 10. årgang

Med Walk’n’read tager vi litteraturen ud af klasseværelset, ud af biblioteket og med på en gåtur! Med udgangspunkt i et fagligt eller litterært tema skal vi bruge litteraturen og hinanden til at udforske og reflektere. Den litterære vandring planlægges ud fra jeres skoles lokation eller det tema, I vælger. Vi kan eksempelvis tage på Verdensmålsvandring og møde både by, land og natur, eller vi kan tage en tur rundt i skolens lokalområde for at hengive os til jeres barndoms gade og det, den har givet jer med på godt og ondt.

På turen vil vi lytte til og se udvalgte digte, romanuddrag og billeder, og I vil få små øvelser.

Temaet for den litterære vandring aftales med jeres litteraturformidler. Her er et par forslag:

• Verdensmålsvandring: Menneske, natur og bæredygtighed
  • Kærlighedens veje: Eros, agape og den første forelskelse
  • Barndommens gade: Hvordan er jeg blevet til ”mig”?

Sted: Aftales

Varighed: Ca. 1 time

Kontakt litteraturformidler Anne Karen Andersen på ankan@fredensborg.dk

Hjælp til opgaveskrivning for 9. årgang

Vi tilbyder at komme ud på jeres skole til en projektcafé, hvor eleverne får mulighed for at få hjælp til informationssøgning, kildekritik og tips til den gode opgaveskrivning.

Kontakt litteraturformidler Asger på asbe@fredensborg.dk for at aftale nærmere.

Booking

Du kan foretage online booking af din klasse til et af vores tilbud via Place2book.

> Book din klasse til Booktasting for 8. klasse

> Book din klasse til arrangementet "Mød Saynab Farah Dahir – YA forfatter"

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til bibliotekstilbuddene til udskolingen kontakt litteraturformidler Asger på: 7256 5441 eller asbe@fredensborg.dk