Historieskattejagt, Fredensborg (3-8 år): Red prins Rezo

Velkommen til Fredensborg Bibliotekernes historieskattejagt. En anderledes måde at høre en historie, der foregår lige dér, hvor du er.

Målgruppe: Børn mellem 3 og 8 år. (For de ældste anbefaler vi også skattejagten ’Det forstenede folk’ for børn mellem 6 og 10 år).

Varighed: Cirka 40 minutter – afhængig af deltagerne.

Ønsker du at printe forløbet, kan du downloade en pdf i bunden af denne side.

Skattejagten starter meget tæt på Fredensborg Bibliotek, nemlig ved vandtårnet på Tinghusvej. (Du kan se vandtårnet fra bibliotekets bagindgang i Jernbanegade. Det ligger på venstre hånd, hvis du går til højre op ad bakken.) Skattejagten slutter 5 minutters gang fra biblioteket.

Før I går i gang skal I vælge en voksen til holdkaptajn. Det er holdkaptajnen, der styrer skattejagten og viser videoerne med historiefortælling (på telefon eller ipad). Det er også holdkaptajnen, der læser de beskeder, der står mellem videoerne højt. (Tekst i kursiv er beskeder til holdkaptajnen, der ikke skal læses højt.)

Sæt jer på den runde kant, der går rundt om vandtårnet, sådan at I kan se trappen ned til gaden. Her skal I se den første video.

Nu skal du lave samme trylleformular som Fuiza.

Først skal du gå rundt om tårnet oppe på den grå kant. Hvordan afhænger af, hvor gammel du er:
Hvis du er 3-4 år gammel, skal du gå almindeligt.
Hvis du er 5-6 år gammel, skal du hinke.
Hvis du er 7-8 år gammel eller ældre, skal du gå baglæns.

Dernæst skal du tælle, hvor mange vinduer, der er i den nederste del af tårnet – altså den del med de store sten. (Der er fem. Det tæller også for et vindue, selv om der ikke er glas i.)

Til sidst skal du banke på døren lige så mange gange, som der er vinduer og sige: Dør luk dig op!

Og så skal du se den næste video.

Nu skal du over til beskedcentralen og hente Fuizas besked.

Gå ned ad trappen foran tårnet, over på den anden side af vejen og ind i ’Peter Poulsens passage.’ Når du går lige ud kommer du ind i en port med tegninger på væggen.

Her skal du finde tegningen af en svane og røre ved den – og så skal I se den næste video.

Nu skal I gå samme vej som Fuiza.

Gå ud ad porten og til højre (mod Fredensborg Boghandel). Gå gennem gågaden indtil du kommer til Fredensborg Apotek (lige før gågaden slutter).
Sæt dig på bænken og se den næste video.

Nu skal du hjælpe Fuiza med at kalde på en af bjørnene.

Først skal du finde statuen med bjørnefamilien. Gå ligeud og hold godt øje.

(I skal gå ud af gågaden, forbi Cafe Pingo, Salon Stendal og EDC. Bjørnestatuen står lige foran Kulturhuset (Fredensborg gamle biograf).

Når du har fundet bjørnestatuen, skal du kalde på bjørnene. Først skal du finde en lille brun flise med billedet af en bjørn. (Flisen er lige ved siden af busstoppestedet).

Så skal du banke tre gange på bjørneflisen med foden. Bagefter skal du bevæge dig fra skiltet ved busstoppestedet og hen til lygtepælen, som du skal røre ved. Hvordan afhænger af, hvor gammel du er:

Hvis du er 3-4 år gammel, skal du banke tre gange på bjørneflisen med foden og gå fra busskiltet til lygtepælen UDEN at røre stregerne mellem fliserne.

Hvis du er 5 år eller ældre, skal du banke tre gange på bjørneflisen med foden og hoppe fra flise til flise uden at røre stregerne i mellem. Du må IKKE holde din far eller mor i hånden.

Bagefter skal I se den næste video.

Nu skal du finde labyrinten. Du kan se den, hvis du står med ryggen til kulturhuset og kigger over i haven på den anden side af vejen. (Dronning Ingrids anlæg). Hækkelabyrinten er lige bag den hvide bænk.

Find indgangen – og gå ind i labyrinten. Når du når midten, skal du råbe:

Tomido er den bedste i verden.

Bagefter ser I den næste video.

Så nu er det altså jer, der skal hjælpe Fuiza med at befri Rezo.

Først skal I finde fangekælderen. Når du står ved udgangen af labyrinten, kan du se en iskiosk på den ene side og et rødt plankeværk på den anden side (slottet er i midten.) Ved siden af plankeværket finder du en sti, hvor der står: Kejserens Vej.

Gå op ad Kejserens Vej. Stop når I kan se fangekælderen. I kan genkende den rigtige fangekælder på den gyldne stjerne. (Det er indgangen til en gammel villa, der ligger for enden af en trappe.)

Her skal I se den sidste video.

Nu er historieskattejagten slut. Hvis det lykkedes at redde Rezo, kan I gå hen til biblioteket og få en præmie i åbningstiden.

Hvis det ikke lykkedes, må stakkels Rezo lide – eller også må I se videoen en gang til og gøre det bedre.

Historieskattejagten er skrevet og fortalt af Maria Rørbæk. (Copyright: Maria Rørbæk).

Projektet er støttet af Statens Kunstfonds pulje ’Sammen om kunsten.’