Mediestream

Adgang
Kun på biblioteket
Med Mediestream har du på biblioteket adgang til millioner af avissider fra fortrinsvis ældre danske aviser fra 1600-tallet og frem. Du kan søge på alle ord i artiklerne samt på datointerval.

Mediestream er en del af en større mediebase leveret af Det Kongelige Bibliotek, hvoraf kun en del er indeholdt i Fredensborg Bibliotekernes abonnement. Der er dog god mulighed for at se, hvad samtiden skrev om både historiske begivenheder og mere hverdagsagtige emner. Vær opmærksom på, at  man er nødt til at benytte sig af gammeldags stavemåde, når man søger, så hold dig om nødvendigt til ord, hvor der ikke kan være tvivl om stavemåden, eller forsøg dig med forskellige muligheder.

Det er endvidere en fordel at kunne læse gotisk skrift, da aviser op til i hvert fald slutningen af 1800-tallet var skrevet med gotiske bogstaver. Hvis du har problemer med dette, tilbyder Mediestream dog en oversigt over det gotiske alfabet.

Lær at bruge Mediestream via eKurser.nu