Logo: Comics Plus
Comics Plus

10.01.18
Tegneserietegner og Illustrator samt kontorassistent her ved Fredensborg Bibliotekerne, Peter Kielland-Brandt, anmelder og anbefaler vores digitale tegneserieplatform Comics Plus,

Siden d.10. juni 2017 har det været muligt for kommunens borgere via Fredensborg Bibliotekernes hjemmeside, at tilgå den digitale tegneserie platform Comics Plus. Man finder Comics Plus ved at trykke på ”litteratur, musik, film..” i den øverste grønne bjælke på Bibliotekets hjemmeside. Fra ”litteratur, musik, film..” går man videre til ”eMATERIALER” og her kan man aktivere sin adgang til Comics Plus.
Når man tilgår Comics Plus, skal man først indtaste cpr og sin pin kode til biblioteket og derefter det brugernavn og den pinkode man laver specielt til Comics Plus, når man har oprettet sig der.

Selve siden Comics Plus fungerer stort set udemærket. Man kan søge på såvel genrer, titler, forlag, tegnere og forfattere. Er man tablet bruger, eller har man rigtig gode øjne og vil læse tegneserier på sin smartphone, kan der hentes en app til både android og Iphone enheder.

Trods det meget store udbud af forskellige tegneserier hos Comics Plus, mangler de store toneangivende amerikanske aktører, inden for både mainstream og alternative tegneserie. Så brug ikke tiden på at lede efter de nyeste udgivelser fra eksempelvis Marvel, DC, Image eller Fantagraphics, de er der ikke. Derimod er flere af de mellemstore og mindre forlag rigt repræsenteret, eksempelvis IDW eller Dark Horse, sidstnævnte repræsenteret med 206 titler, bl.a. den meget populære Hellboy af Mike Mignola eller Jeff Smiths berømmede fantasyserie ”Bones” i en farvelagt 2014 udgivelse fra forlaget Cartoon Books. Da Comics Plus er en Amerikansk platform for amerikanske udgivere, finder man ingen europæiske forlag og udgivelser. Dog findes en del af de til amerikansk oversatte japanske Manga titler bl.a. Naruto, Astro Boy og One Piece. Søger man på Manga er der i alt 949 titler.

Er man mere til genrer/emner som ”Political” eller ”Business & Economics” er der også muligheder dog med knapt så mange titler, henholdsvis 73 og 13 titler.
Under Business & Economics finder man bl.a. en tegneserie fætter til Morgan Spurlocks film ”Supersized”, ”Strange tales from the fast-food culture” og under ”Political” har man mulighed for at læse tegneseriebiografier om eksempelvis Elisabeth Warren eller Hillary Clinton og måske mere interessant, ud fra en kvalitativ synsvinkel, kan man også læse ”Yuge 30 years of Doonesbury on Trump”

Ser man bort fra, at de helt store spillere på det amerikanske tegneseriemarked, ikke er repræsenteret, så er der et overvældende udbud af tegneserier på Comics Plus og overordnet er Comics Plus et spændende tilbud, hvis man ønsker at udforske det meget store udbud af hovedsagligt amerikanske mainstream tegneserier, uden for de store forlag. Kvaliteten er selvsagt meget svingende og stort set alle genrer er repræsenteret.

Materialer