Kopi, print, scan, pc'er, wifi

På Fredensborg Bibliotekerne kan du gratis benytte dig af pc'er og wifi, ligesom du mod betaling har adgang til printer og kopimaskine.

Har du behov for at kopiere, printe eller sidde på biblioteket og arbejde, tilbyder vi i afdelingerne i Fredensborg, Humlebæk og Nivå adgang til kopimaskine, printer, og pc'er. Man kan naturligvis også medbringe egen computer og koble den til det gratis wifi-netværk.

Wifi

Det trådløse netværk på alle biblioteker hedder FK-BIB. Når du har tilsluttet din computer, telefon eller tablet, er det nødvendigt at trykke på en login-knap i en browser. Browseren vil muligvis advare dig om at gå ind på siden, men denne advarsel kan du ignorere.

PC'er

På pc'erne i alle afdelinger kan man benytte sig af internettet og en gratis office-pakke. Der er ingen tidsbestilling, og man kan benytte sig af pc'erne, så længe man har behov, med mindre andre står i kø. I så fald bestemmer personalet, hvem der kan benytte en pc.

Bemærk at der er af sikkerhedshensyn er blokeret for brug af USB-drev. Skal du gemme et dokument, skal du gøre det i skyen (fx. Google Drev, OneDrive, DropBox eller lignende) eller ved at sende det som en email til dig selv.

> Regler for brug af offentlige pc'er

Kopi & print

Fredensborg, Humlebæk og Nivå Bibliotek har alle tre en kopimaskine/printer, som kan benyttes i hele åbningstiden. Kopier og prints koster 2 kroner for en A4-side og 4 kroner for en A3-side i sort hvid og henholdsvis 4 og 8 kroner for A4 i farver og A3 i farver. Dertil lægges 1 krone i gebyr for den første side.

Kopimaskinerne benytter betalingssystemet Princh, hvor man kan betale med kort eller MobilePay. I den betjente åbningstid kan man desuden betale kontant.

Bemærk at du ikke kan printe fra USB-drev på bibliotekets pc'er, da USB-portene på alle pc'er er blokeret af sikkerhedshensyn.

Print fra telefon og tablet

Skal du printe fra din egen telefon eller tablet, kan du hente Princh-app'en fra App Store og Google Play. Der findes desværre ikke nogen app til andre systemer end iOS og Android.

> Hent Princh til Android

> Hent Princh til Apple

Print fra egen computer

Hvis du skal printe fra din egen computer, skal du gøre det via siden print.princh.com. Her skal du indtaste printerens nummer, som du kan se på selve printeren i biblioteket.

> Gå til print.princh.com

Scanner

Kopimaskinerne i Fredensborg, Humlebæk og Nivå kan scanne til email-adresser. Det er gratis, og der er opsat vejledninger.

Foreningstryk

På Fredensborg Bibliotek, Humlebæk Bibliotek og Nivå Bibliotek og Medborgercenter kan din forening kopiere dagsordener, referater og andre mindre publikationer til en pris, som ligger under den normale pris for kopiering. Det er en forudsætning, at foreningen selv står for kopieringen, eventuelt efter en kort introduktion fra personalet af kopimaskinens muligheder.

Kopiering med foreningsrabat kan kun finde sted i bibliotekernes betjente åbningstid.

> Se den betjente åbningstid

Sådan gør du, hvis du repræsenterer en forening

1. Du aftaler selv med din forening, at det er en foreningsudgift
  2. Du kommer på biblioteket i den betjente åbningstid og aftaler med personalet, at du skal printe for en forening
  3. Når du kopierer vælger du under betaling funktionen "Bestil"
  4. Du udfylder en kopiblanket i din forenings navn og afleverer den til personalet
  5. Personalet frigiver jobbet
  6. Bibliotekets regnskabsansvarlige udsender en regning til foreningen.

Priser for foreningstryk

0,50 kr. pr. A4-kopi